På Ma-mark, TGOJ-verkstaden i Eskilstuna, kan man hitta de mest besynnerliga loken nuförtiden. Även om den en gång i tiden var hemvist för både fyraxliga Bt-lok och lika fyraxliga Hg-lok, så är det väl att räkna som h-Ma-plan för sexaxliga ellok.
Datumet är 11e maj 2012.
Nåväl, inte bara SJ Ma-lok finns avställd och uppställda här, det gör även en försvarlig mängd Rc1or. I min uppväxt och på de linjer gick i min närhet så dominerade Rc2 och Rc4. De gånger man fick se en Rc1:a var få och därför lite extra. Därför är det förstås fortfarande så att en Rc1:a är roligare att möta, än de vanligare maskinerna. Nu slut, dåliga eller övertaliga? Jag vet inte. Här är de i alla fall.
Fyra Rc1:or på rad och Rc1 1022 står först i kön, därefter Rc1 1017, Rc1 1019 och Rc1 1015. Väderbitna och bättringsmålade.

Därefter Rc1 1017; det lite lustiga perspektivet kommer av att någon parkerat en rälsbuss, troligen en X11, lite tokigt. Inte så mycket stolp och sly ivägen i alla fall.

Rc1 1019 följde därefter. Har du tänkt på att Rc1:orna är ensamma om att ha ”fullt hus” med ventilationsintag som är påbyggda?
Uppe vid verkstaden stod ett Rd2-objekt, Rc2 1127.
Och strax bredvid vågade Rc4 1176 försiktigt kika fram. Nog ser dess gröna färg lite murrig och tam ut jämfört med Ma 402s distinkta, gröna nyans!
Det var inte bara Rc som representerade det fyraxliga beståndet, här har Green Cargos nya stolthet i form av Rd2 1104 parkerat bara några meter från verkstaden. Här försöker den aspirera på tronen mot Ma 406.
Och som om inte det vore nog, så bröstade Re 1435 upp sig mot Ma 407 på spår 1.
Nej, inget går upp emot treaxliga boggier. Men mer än då här blir det inte av den varan i detta inlägg.
Bilder på Ma-lok från detta tillfälle finns här och här och även här.
Ma-loken har nu flyttats. Rc1:orna är kompletta och fungerande, men har ställts av och avförsäkrats, varför de inte får ens strömsättas.