Kajsa – byte av fjäderben III – montering på bilen

Kajsa, en Audi 100 av bästa modell, väntar ivrigt på att få tillbaka ett fungerande fjäderben, och eftersom vi har tagit bort det gamla här och preparerat ett nytt här, så är det hög tid att montera det.

Det kan sägas redan nu att det här är fysiskt tung och inte alldeles enkelt. Fjäderbenet är inte delat (som t.ex. på Volkswagen Golf) utan är integrerat med navet, vilket gör att det är en rätt ansenlig mängd tyskt stål som ska hanteras. Assistans av en extra person kan vara fördelaktigt, även om detta är utfört på egen hand.

Så här gjorde jag (och har någon ett bättre förslag så välkomnar jag att få höra det)

Fjäderbenet fästs i fjäderbenstornet utan att muttrarna dras åt


1. För upp fjäderbenet och fäst det i fjäderbenstornet, men dra inte åt muttrarna, fjäderbenet behöver vara rörligt. Observera att de tre hålen för infästningen i tornet inte är symmetriska – vrid övre fjäderbenstallriken så det passar.

Fjäderbenet vilar på domkraften och sitter fäst uppe i tornet, men du ser hur rörligt fjäderbenet är.

2. Ställ fjäderbenet på en domkraft, strax bakom (i bilens färdriktning) bärarmen och spindelleden.
3. För in drivknuten (utan att ta bort den från drivaxeln) i navet i fjäderbenet. För att underlätta detta, stick in bulten som håller drivaxeln i navet, få den att ta gäng i tappen på drivknuten och använd skruva den för att dra in drivknuten i navet.

Fjäderbenet trycks uppåt och bärarmen trycks nedåt, för att gifta ihop spindelleden med navet

4. Sänk ned fjäderbenet och placera det precis utanför spindelleden.
5. Ställ fjäderbenet åter på domkraften och se till att hålet för spindelleden inte är blockerat av domkraften.
6. Rikta in spindelledstappen, så den pekar snett inåt, vilket underlättar för sammanfogningen med navet.
7. Sätt ett spett över kränghämmaren och under framvagnsbalken.
8a. Använd domkraften för att höja fjäderbenet. Observera att du nu applicerar en spänning i systemet i och att fjädern komprimeras. Var försiktig så du inte skadar dig.
8b. Med spettet, tryck ned bärarmen och spindelleden.

Spett ger en bra hävarm för att sänka bärarmen


9a. Nu kommer det vrånga – nu ska fjäderbenet inåt i nederkant, för att komma mitt ovanför spindelleden. Jag använde en domkraft på hjul och tog en kofot för att bända den framåt, samtidigt som jag höll spettet pressat för att hålla bärarmen nere. När fjäderbenet hänger ovanför spindelleden, sänk långsamt upp länkarmen genom att släppa på spettet, så spindelledstappen glider in i navet.
9b. Från motorutrymmet, dra åt de tre muttrarna som håller fjäderbenet i karossen
9c. Sänk domkraften och ta undan den.
10. Spindelledstappen låses i navet med en bult och mutter. Använd en stor skruvmejsel för att bända ned spindelledstappen, så avfasningen i den kommer mitt för hålet i navet, där bulten sticks in.
11. Tryck i styrleden, kan behöva ett lätt slag med släggan för att gå i helt. Dra fast muttern underifrån.

Vi passar på att dränka fjäderbenet och tallriken i rostskyddande linolja


12. Spraya rostskydd på det nya stötdämparbenet.
13. Häng på bromsskivan
14. Montera bromsoket med sin hållare på navet
15. Lyft bilen från pallbocken, montera hjulet och kontrollera att inget tar när hjulet roteras
16. Sänk ned bilen.
17. Dra åt centrumbulten med förlängare
Klart!

Provkör och känna att styrning känns normalt och att bromsarna tar normalt. När bromsoket har demonterats på detta sätt så kan pedalen gå djupt första gången den provbromsas utan att det är något konstigt med det.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Mina bilar och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s