Frida Folkvagn – service på en Passat W8

Frida Folkvagn var ute efter lite service och det klart hon beviljades det. På planeringen var byte av olja och oljefilter samt bromsvätska. Inte bromsolja, eftersom det är en slags glykoler och inga oljor i den.

En sådan juvel till maskin som W8:an ska förstås inte ha något bättre än den bästa oljan. Bättre motorförsäkring finns inte och just kamkedjespännarna kan koksa ihop på dessa motorer om oljan är dålig eller inte byts i tid.

Den oljan som valet föll på denna gång var tyska Liqui Moly helsyntetiska Leichtlauf 5W-40 som uppfyller VW 502.00 och senaste API-klassen SN. Boken säger 8,3 liter med filter men jag fick i 7,7. Kanske var mitt mått inte helt kalibrerat. Jag följde följande beskrivning (W8 oljebyte), som är toppen, så när som på att jag inte hittade oljefiltret. Oljefiltret sitter mycket lättåtkomligt, men en bra bit från motorn, långt fram, se bild.

Oljefiltrets placering på en Passat W8. Undre täckkåpan är demonterad.

Dräneringspluggen för oljetråget sitter som vanligt med 19 mm. Inga konstigheter. Däremot är oljefiltret av insatstyp. Därför ska även det dräneras innan det tas dän. Det görs med en 6 mm insex tillsammans med en 36 mm ringnyckel för att hålla emot med. Hade du inte heller en sådan? Jag tog en skiftnyckel med god framgång. När den är tömd på oljan, använd skiftnyckeln för att skruva av hållaren som håller insatsoljefiltret. Dra oljefiltret rakt ut från insatshållaren.

Läs om myterna med motorolja här, här och här.

Sedan var det detta med bromsvätska, som har bytesintervall på två år. Hög tid alltså. Varför den ska bytas? Den är hygroskopisk och drar till sig vatten. Det har två nackdelar.
Den ena är att vattnet koka vid upprepade hårda inbromsningar och eftersom gas inte bjuder samma motstånd som vätska vid komprimering kan pedalen gå i botten. Sannolikt teoretiskt för vardagsbilisten, som inte flänger fram i ytterfilen på Autobahn eller jagar på norska alpvägar.
Den andra nackdelen är att bromsrören rostar innefrån. Som sagt, jag tror det är rätt små risker, snarare handlar det som att driva in lite pengar till verkstaden. Jag blev erbjuden bromsvätskebyte för 888,-. Materialkostnaden för detta är cirka 18,- för en verkstad. Med risken för att verkstan drar nipplarna runda åt dig. Så själv är bäste dräng. Och eftersom jag gillar att flänga runt på Autobahn och ogillar att byta rostiga bromsrör så var det självklart att välja denna servicepunkt.

Jag plockade av hjul och lät mig inspireras av de feta bromsoken. Men under skyddsgummit var nippeln inget att inspireras av. Löjligt liten och rostig. Får man loss dessa, så bör de bytas. Så jag valde att skjuta upp bytet tills jag införskaffat fyra nya nipplar. Fortsättning följer således.

Nippeln på vf bromsok på en Passat W8. Att betrakta som engångs.

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Mina bilar och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s