Frida Folkvagn – fjäderdilemma på en W8

Fjäderbrott på en Passat W8


Plötsligt händer det, som ett företag hävdar. Så även för Frida Folkvagn, men Passat W8. På väg hem, i makligt tempo, sista svängen kvar bara och på slät väg. Det knäppte till i vänster hjulhus. Oroväckande, men inget som direkt kändes. Fast ändå. Rattade lite, men jag fick inte känslan av att något lossnat. Farten var låg, jag skulle strax svänga in på området och gjorde även så. Idel vänstersvängar, ska tilläggas, så bilen rollade över på höger, något som kan ha varit en bidragande orsak till att det inte märktes.

Jag hade inte mer tid att undersöka det och när jag kommer ut nästa dag så ser jag det direkt. Det var förfärligt så låg hon var fram. Första tanken var en brusten länkarm, andra tanken var, hur sjutton får jag under domkraften.

Men så snart hon kom i luften stod det klart vad det var – en brusten fjäder. Ett tredjedels varv saknades nedtill. Och genom att fjädern smalnar av i ändarna, så hade det som var kvar av fjädern för stor diameter för att ligga kvar på nedre fjäderbenstallriken, varför hela fjädern fjädrade ut nedåt.

Fortsättning följer här.

Läs om när Kajsas fjäderbenstallrik lossnade här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Mina bilar och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s