Frida Folkvagn – fjäderbyte på en W8

Det var ju ingen tvekan om vad felet var och ingen tvekan om att det behövde bytas (läs om fjäderbrottet här). Nå, med bara dryga 10.000 mil på mätaren var det väl vad som behövdes för att jag skulle uppgradera till något fräsigare på fjädringssidan. För även om jag var synnerligen nöjd med både väghållning och komfort, så… jag det kan väl alltid bli bättre. Eller?

Jag sonderade terrängen och marknaden. En liten liten sänkning vore fint, men inte så mycket att komforten skulle ta stryk. Progressiva Eibachfjädrar verkade prima. Och, asch, det är väl lika bra att byta stötdämpare när man ändå håller på. Vad skulle jag ha då?

Vid ett helt annat tillfälle – har man en Variant kan man ju utnyttja den. Och har man en blå bil så ska väl diskmaskinen vara i samma kulör!


Medan jag surfade och funderade började jag att plocka dän haveriet. Men si för någon som bara sysslat med McPerson, och en och annan Saab, så var den här fyrlänkade framvagnen som Passat W8 delar med Audi A4, Audi A6, Audi A8 och övriga Passat något nytt. Och efter en stunds provande tog jag beslutet att leja bort jobbet. Det kändes inte som rätt bil att lära sig den typen av framvagn på.

Jag hörde med Motortjänst och en annan privatverkstad. Men skulle jag verkligen anförtro dem en Passat W8? En drömbil. Skulle jag anförtro den åt en märkesverkstad då? Det är ju just detta dilemma som bland annat gör att jag så gärna gör jobben själv. Märkesverkstaden borde ju ha kompetens och verktyg för att hantera detta på rätt sätt.

Jag gick till Möller bil och tog en offert, samtidigt som jag ville höra deras försvar till varför en fjäder med den konstruktionen kan gå av så där efter så få mil. Jag förbluffades av svaret, som var lika inoljat som innandömet på W8-motorn: ”Det är ganska vanligt, de där bilarna är ju rätt tunga framtill.” Först senare insåg jag vad kundmottagaren sagt, vadå? Vad har tyngden med det att göra? Det är ju inte så att W8:an har standardfjädrar. Vilket trams till svar!

Fortsättning följer

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Mina bilar och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s