Fiona – nyttiga och prisvärda uppgraderingar på en Scirocco

Jag vet inte om jag berättat det, men när jag fick hem Fiona hade hon en bussning till ena länkarmen i framvagnen, som inte skulle slippa undan Bilprovningens granskande ögon. Bättre att byta den i förväg. Att byta slitna bussningar ger dessutom ett tacksamt resultat på väghållningen.

Att byta bussningar är principiellt enkelt, det är bara att skruva ned länkarmen, dra av bussningarna och klämma dit nya. Du förstår, det är det där med att dra av och trycka dit som låter så enkelt och ofta innebär blod, svett och tårar. Det finns inga genvägar, annat än att lämna in på verkstad. Tja, det finns ett litet tips vid monteringen och det är diskmedel som glidmedel för att föra på bussningarna. Förenklar tillvaron.

Ska man ändå ge sig i kast med detta, kan man gärna ägna en tanke åt om det går att uppgradera. Nu blir ju en ny originalbussning en uppgradering jämfört med den gamla, torra, vilket är att tänka på.

Vad har man att vinna och att förlora?
Vinsten är mindre flexande, som ger bättre styrkänsla och ett tightare beteende från framvagnen. Precisionen ökar och det blir lättare att pricka rätt med bilen.
Förlusten är sämre komfort. Gummibussningar filtrerar ojämnheter och vibrationer.

Vad finns det att välja på?
Gummi.
Polyuretan.
Aluminium.

Aluminium är fullständigt uteslutet om du inte är hårdstekt ända in i märgen. Med aluminiumbussningar kommer varje brunnslock i gatan att kännas som en trottoarkant i en gummibussad bil.

polyuretan fick det bli. Lila, vackra bussningar från Powerflex. 8 delar till framvagnen, dvs fram och bak på respektive länkarm, samt krängningshämmarens fäste i golvet och på länkarmen. 800 kronor kostade dessa skönheter mig.

Framvagn på en Scirocco. Förbättrad med polyuretanbussningar och nedre fjäderbensstag.

En av det största förbättringar du kan göra på din Volkswagen Scirocco (och VW Golf I med förstås) är att montera ett nedre fjäderbensstag. Konstruktionen på bilen är sådan att vid hård kurvtagning, så flexar hela infästningen till framvagnen, främst i framkant. Detta förändrar förstås hela framvagnsgeometrin och minskar både precision och däckens fäste. Ett nedre fjäderbensstag fixar detta.

Det finns några olika lösningar på nedre fjäderbensstag, och jag valde ett som både fäster i länkarmens främre infästning (varför det är smart att montera detta som länkarmarna ändå lossas) samt i karossen, för att minska risken för att det vrider sig. Kostnad 700 kronor för ett stag i stål. För den som vill slå vakt om lägsta möjliga vikt finns samma stag i aluminium, kostar cirka det dubbla.

Övre fjäderbensstag finns förstås också, de ser ju fränt ut och de är några hundra dyrare. Och det finns många bilar där dessa ger ett lyft, men Volkswagen Scirocco är inte en av dessa. Det är nästan som att dra på sig extra vikt i onödan. Konstruktionen är tillräckligt styv som den är. Inte förrän du monterar bur och R-däck är det ett bra tillägg.

Ska du promt ha ett till stag är det bättre att köpa det som sätts mellan bakre fjäderbenstornen, men inte heller det ger några större effekter på en gatbil.

Då finns det andra saker att lägga pengarna på på din Scirocco.
Följ Fionas utveckling här på Absolutman.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Mina bilar och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s