Byte av fjädrar, stötdämpare och fjäderbenslager fram på en VW Scirocco

Fiona. En VW Scirocco GTI II står med den lite lustiga chassieuppsättningen coilover bak och original fram. Detta behövde förstås korrigeras.

Att byta fjädrar och stötdämpare på en tidig Scirocco, eller Golf med för den delen eftersom de är mekaniskt identiska, är avsevärt lättare och enklare än vad motsvarande operation är på en Audi 100 (läs om det här) eller på en Passat W8 (här). Förutom att prylarna är mindre och lättare, så är konstruktionen annorlunda.

Så här gjorde jag.

Fiona täckte av litegrann.

Fiona kläs av och jag passar på att ladda batteriet samtidigt

Fjäderbenets delbara anslutning till navet. Övre bulten justerar även cambervinkeln.


1a) Lossa hjulbultarna
1b) Hissa upp bilen
1c) Tag av hjulet
2a) Spraya med rostlösare de två genomgående bultarna som håller ihop fjäderbenet med navet

Ett järnrör gör susen som förlängare


2b) Ta loss bromsslangens gummifäste i fjäderbenet
2c) Övre genomgående bulten sitter med 19mm-skallar och nedre med 17mm. Använd rejäl förlängare för att lossa muttrarna.
2d) Ta reda på brickorna och driv ut bultarna försiktigt, t.ex. med gummislägga

I motorutrymmet, högst upp på fjäderbenstornet, sitter fjäderbenet fast med 2 muttrar. Det vi ser överst här av fjäderbenet är fjäderbenslagringen.


3. I motorutrymmet, skruva loss de två muttrarna som håller fjäderbenet i tornet. (13 mm).
Fjäderbenet är nu löst.

Fjäderbenet i sin helhet tas bort från bilen. Högst upp fjäderbenslagret.


4. Knacka loss fjäderbenet från tappen på spindeln, för fjäderbenen nedåt och inåt bilen, så att toppen av det går att lirka ut från hjulhuset.

I handboken står nu att hopsättning är omvänt som särtagningen, men vi fortsätter här ändå.

Det finns olika stötdämpare att köpa, dels insatsdämpare, där självstötdämparbenet behålls, öppnas och stötdämparen tas ur. Mycket jobb.

Välj hellre en komplett stötdämpare med stötdämparben. Det finns både motsvarande original och via olika preferenser av performance.

Nytt fjäderben komplett och bekvämt monterat i skruvstycket. Nytt fjäderbenslager, när ändå allt annat är nytt.

Som i det här fallet, när jag valt en coilover. Dessa är av ett holländskt fabrikat, där jag köpte dem på postorderfirma via tyska e-bay. Visst var det en chansning, men en komplett sats runt om för 5400 inklusive frakt, ja det var lockande. Dessutom slipper man chansningen med att kombinera en fjäder med en stötdämpare. Vilket väldigt ofta är en gissningslek, vad som blir riktigt bra och vad som stämmer med dina önskemål.

Coilover är ett sätt att sänka fjädringen mer än vad som går med bara en kortare fjäder än normalt, genom att fjädern går utanpå stötdämparbenet. Fjädrarna är två till antalet, en tunn som primärt bestämmer höjden på bilen, sk ride height, och en kraftigare ovanpå. Högst upp monteras ett vanligt fjäderbenslager.

Börja med att fästa fjäderbenet i tornet, utan att dra åt det hårt


5. Coilovern är kortare än original fjäderben, så det är inga problem med utrymmet när fjäderbenet förs upp i hjulhuset och fästs i tornet. Dra inte åt ännu.
6. Coilover-fjäderbenet är som sagt kortare än original – vilket ju är hela tanken – varför vi tar domkraften till hjälp för att höja upp länkarmen och spindeln, så tappen kommer i höjd med infästningen på fjäderbenet.

Coilover-fjäderbenet är kortare. Använd domkraften för att höja upp spindeln


Domkraften höjer lätt upp fjäderbenet så spindeln kan skrivas ihop med fjäderbenet


7. Sammanfoga fjäderben och spindeltapp med de två bultarna, montera brickor och bultar.
8. Ta bort domkraften.
9. Ställ cambervinkeln med övre bulten. Dra åt båda bultarna.
10. Tryck tillbaka bromsslangens gummifäste i fjäderbenet
11. Dra åt muttrarna i stötdämpartornet i motorutrymmet.
12. Montera hjulet och sänk ned bilen. Dra åt hjulbultarna.

Nytt fjäderben monterat på en Scirocco

Klart!

Ps. Konstruktionen och därmed proceduren är densamma för
– VW Golf I
– VW Golf II
– VW Scirocco I
– VW Scirocco II
– Seat Toledo I
och säkert några till Folkvagnar. Men helt annorlunda för Audi och även de första VW Passat. Läs om det här

Fortsättning följer här

Fler uppdatering på Volkswagen Scirocco, läs här

Läs även myter om olja här eller om oktantal här

Andra mektips här

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Mina bilar och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s