SJs två första Ma-lok idag och ett till

Ma 788 var världens första Ma-lok och följdes raskt av Ma 789. Senare även Ma 880. Dessa systrar har ankrat upp strax intill den yttersta växeln. Duggregn hjälpte till att skapa den lugna stämningen som rådde på den slumrande Grängesberg malmbangård den gråtunna lördagen 7/7 2012 när jag leta upp dessa tre lok, som inte riktigt var uppställda för fotografer.

Ma 788, SJs första Ma-lok i Grängesberg sommaren 2012. Vilken modellrallare vågar vädra sitt Ma-lok på par med detta?

 

Ma 789 står kopplat med Ma 880, men varken är eller har varit multipelkörbara som TGOJs Ma-lok. Strömavtagarna kanske tjänstgör på annat Ma-lok idag.

 

En bredsida som ett slagskepp, trippelboggierna som fyller ut hela ramen, bidrar till det massiva intrycket. Ma 880 har dock utkämpat sin sista strid. Vem har skyltarna idag?

Fler inlägg om Ma-lok här, här och här t.ex.

Ma-loks sidan här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s