Mittfilsextremister och varför alla kör i mittfilen

Vi är inte välförsedda med sexfiliga motorvägar i Sverige. Kanske är det därför så många svenskar inte klarar av att köra vettigt på dem? Eller finns det andra skäl och förklaringar?

Vi inleder med en bild som vem som helst kan ta när som helst på norrgående E4 utanför vår huvudstad.

Mittfilsextremister så långt ögat kan nå. Och en helt tom högerfil.

Visst är det irriterande. För man får de facto inte köra om på höger sida (undantaget är filkörning i hastigheter upp till 70 km/h).

Vad säger reglementet om detta? Är det ens okej att köra i mittfilen på detta vis? Nix. Fordonet ska framföras i höger körfält. Övriga körfält används tillfälligt för omkörning.

Släpvagnsekipaget här var ingen fartsyndare. Däremot en framkomlighetsbov, där denne låg och såsade helt egoistiskt i mittfilen. En stackars KIA fick uppsöka vänstraste filen för att göra en omkörning.


Så se dig för, ge tecken, gå ut i omkörningsfil, passera framförvarande och återvänd till höger körfält. Enkelt.
Varför gör så många inte det då?

Lathet – ”jag ska ju köra om den där som ligger där framme, då kan jag lika gärna ligga kvar här” – och vips blev denne ett hinder i trafiken, genom att inte hålla till höger.

En annan tankegång är ”Jag kör 110 och det är 110 här, så ingen ska minsann köra om mig ändå och i högerfil ligger ju ändå så många långtradare och husvagnar.” Javisst, titta på första bilen här ovan…

Och då är vi inne på ett annat grundproblem i trafiken. Rättigheter och skyldigheter. Och kort och gott så har du inga rättigheter, enbart skyldigheter.

T.ex. vid väljningsplikt har du skyldighet att släppa förbi trafiken, däremot har trafiken som ska släppas av den med väjningsplikt inte någon rättighet att köra före. Allt bygger på skyldigheter.

Samma sak gäller vid filkörning. Även om du håller maximal lagstadgad hastighet, så har du ingen rättighet att ligga i vägen för annan trafik. Du är skyldig att hålla till höger.

Endast på så vis kan vi få trafiken att flyta smidigt, att öka framkomligheten.

Sedan finns det dock en befogad oro att ”ramla av vägen” när man ligger i höger körfält, det vet den som kört i Göteborg om inte annat, för rätt var det är så har höger körfält förvandlats till svängfil. Se bilder nedan. Det händer förstås inte oskyltat, men det gäller att se upp (bokstavligen).

Här ser det helt okej ut, tre filer framåt och sedan kommer en svängfil att tillkomma, ska detta tolkas som…


…och här är alla tre körfälten fortfarande framåtfiler, men höger fil är inte längre E4. Dock gott om tid att byta, om du skulle ligga kvar i högerfil, men ska vidare på E4:an.

…fast nu är det bråttom, högerfil har blivit svängfil. Se både skylten och filmarkeringen. Lurigt för den som inte är uppmärksam.


Där kan trafikkontoren i kommuner och Vägverket, ursäkta, Transportstyrelsen, bättra sig.

Allt för att trafiken ska flyta bättre, humöret ska vara bättre, och jämnare trafik ger mindre utsläpp av koldioxid och andra saker.

Läs mer om mittfilskörning här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Tankar och ord och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s