Ångloken på Lärje 10 – full fart med T23:an

Regnet har hamrat på min sovvagns tak av och till i natt, men hela morgonen har det handlat om till. Det strilar ned, helt enkelt. Ändå är det en härlig dag! Visst är det märkligt hur man kan njuta av det? Jag har en bekant som säger ungefär så här ”Jag ligger på knäna och slipar, drar i mig damm, det bullrar och det är tunga lyft. Och så väder och vind som också tär på en”. Och det är ungefär det jag gör nu, frivilligt. Och njuter av det. Skillnaden är förstås, att ha det som jobb eller som hobby.

Efter morgonens växlande blev det så tenderns tur att ta en tur igen. Fast idag kopplade vi till T23:an istället för den lilla lokomotorn. Ut på linjen och sedan full fart så mycket tygen höll. Fram och tillbaka, om och om igen. Med ständiga temperaturmätningar på lager och tapp.
Bilden visat T23 122 med tender tillkopplad. Inte var dag man ser ett diesellok med tender!

20120728-211354.jpg
Det var fortfarande lite varmare på det nya lagret, så vi körde in på Lärje igen, tog en domkraft, avlastade axeln och tog ur lagret. Hm, jovisst, det har ju slitit lite mer på vissa ställen, och mer i ytterkant än mitt på.

Så vi skavde och honade, och monterade på lagret igen.
Bilden: Lennart inspekterar det tillbakasatta lagret och Kristoffer gör sig redo för ännu en provtur

20120728-211238.jpg

Och så ut på linjen igen. Då öppnade sig himlen. Det vräkte ned, blixtrade och hade sig. Det rann in vatten i T23:an och vi såg ingenting. Så där stod vi, mitt i monsunen, mitt på det nybyggda spåret och väntade.

20120728-211314.jpg
Så lättade det något och vi gav järnet, ja inte mer än tillåtet förstås, men fram och tillbaka, fram och tillbaka och nya temperaturmätningar. Fortfarande mer värmeutveckling på det nya lagret än det gamla. Inga stora temperaturer dock men frågan är hur mycket det blir när vi tankar i 20 ton vatten i tendern. Och när vi kör 80 km/h. Vi bestämde oss för att tillkalla ett proffs för konsultation (läs mer här).

Fortsättning följer här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

