Ångloken på Lärje 9 – hur provkör man en tender?

Tendern till ångloket BJ B3 130 är nu nedsänkt på sina boggier. De förenas via en tapp om cirka 4″, en på varje boggie, som gör tendern rörlig över boggierna. Denna fästs med mutter. That’s it.
In under och dra fast detta. Samt tappen som binder samman boggiens bromsar med bromskraftöverföringen från loket. Och sedan på med säkerhetskedjorna, fyra på varje boggie.

Första bilden är tagen underifrån, ungefär mitt på tendern. Här förbinds då bromsmekanismen.
full” />

20120727-235147.jpg

Andra bilden, nu sitter jag på huk under tendern och tittar framåt. Till höger ser vid den vridplatta med 4″-tappen som håller ihop boggien med tendern. Till vänster finns en stötteplatta som tendern också vilar på, men den är inte skruvad eller något.
Hitom det ser vi ett tvärgående svartmålat, runt stag – det är det som bromsens dragstång verkar på och som slutligen lägger an bromsblocken mot hjulen. Ett bromsblock ser vi till vänster i bildkanten.
full” />

20120727-235155.jpg

Hopskruvat och klart? Fungerar lagren nu, eller blir det ny varmgång? Det vill vi ju testa, innan vi kopplat ihop den med loket, som sagt, det är lite pyssligt.
Men hur provkör man en tender?

Jo, man kallar på ett diesellok. I detta fall vår GSJ-lokomotor. En lokomotor är ett litet diesellok, oftast med en rak Scania-sexa. Perfekt att växla lite med.
Här har vi kopplat ihop dem och ringer till trafikledningen för att få köra lite på linjen utanför våra grindar.

20120727-234116.jpg

20120727-234125.jpg
Bilden ovan är tagen ombord på lokomotorn. Vi körde så mycket det gick, fram och tillbaka, fram och tillbaka, för att följa värmeutvecklingen. Detta gjorde vi med en IR-termometer. Snabbt och smidigt som attan. Se gärna en filmsnutt ombord på en vrålande maskin här

Trots högsommartemperatur och över en mils skavande kom vi inte ens upp i kroppstemperatur i lager och axeltappar. Och i princip ingen skillnad mellan sidorna heller. Det lovar gott! Bilder på mätningarna finns på Forumet (här).

Fortsättning följer! Tanken är att nu montera skyddskåporna för tapparna och sedan plocka fram B3 130 och sätta ihop henne med tendern.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Detta inlägg publicerades i Normalspårig järnväg och märktes , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s