Ångloken på Lärje 11 – B3 130 vs H3s 111

Vi inväntar expertisbedömning hur vi ska gå vidare med lagerfrågan på tendern till ångloket BJ B3 130.

Undertiden har vi sett över ett par personvagnar, bytt ett par slangar, tankat olja i diesellokens hydraulväxlar och motorer.

Vi vill ju hemskt gärna få klart B3 130, så att vi kan ta oss an den riktiga godbiten, hon som står inne i verkstaden: BJ H3s 111. Hon kom in för omtubning för ett par år sedan nu, men hade även ett antal takstak som fått midjor (mer om det loket här).

Takstagen är på plats nu och godkända. Så nu kan tubmonteringen börja. Och därefter ska hytt och panna återmonteras, alla reglage ska återmonteras, maskineriet ska gås igenom och dess konservering ska tvättas bort. Så det är massor med härlig arbete att se fram emot, för att inte tala om påeldningen.
Bilden visar vänster cylinder på 111:an, med röret som leder ned ånga från överhettarna till cylindern, blottat. Arbete pågår

20120728-211140.jpg
Högst upp längst bak på pannan till 111:an sticker det upp en skog av metallpinnar, det är de nya takstaken som svetsats på plats.

20120728-211153.jpg

Dessförinnan ska vi vända blickarna mot en annan B-maskin, mer om det i nästa inlägg lite längre fram.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Detta inlägg publicerades i Normalspårig järnväg och märktes , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s