Ångloken på Lärje 13 – dieselberedskapen

Ånglok ånglok ånglok. Vad mer kan man behöva? Ett diesellok. Bara för att det är smidigt. Ett diesellok startar mycket snabbare än ett ånglok. Det behöver ingen kontaktledning, som elloken. Ett diesellok är bra att växla vagnar med på bangården, eller att hjälpa hem ångloket om det havererat. En bra att ha-sak alltså. Låter rätt fränt ändå och flera av dem har i alla fall en koppelstång.

Men varför nöja sig med ett… jag vet att en läsare har dragning till dieselmaskiner, här nedan ser du några i vår samling:

GSJ-lokomotorn som drog tendern igen

20120727-234301.jpg

T23 118, en maskin ombyggd från smalspår till normalspår. Jodå, den var grön som smalspåring.

20120727-234309.jpg

Ett mellanting mellan lokomotor och T23-an är denna tvåaxliga Z64:a

20120727-234321.jpg

Och det fetaste vi har i dieselväg är dessa T21or. Tyska, från Machinenbau Aktiengesellschaft Kiel. Dessa är mycket snarlika det västtyska loket V60, som finns som lok till modelljärnväg, fast då i rött.
>

20120727-234331.jpg

Närmast en tysktillverkad V3a, nummer 14. Bortom den en SJ-färgad T23:a

>

20120727-234353.jpg

Sedan finns det ju ännu större diesellok, men det är få av dessa som hittat till museiföreningarna ännu. Men det klart att en V12-försedd T66:a kunde man ju göra plats för…

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Detta inlägg publicerades i Normalspårig järnväg och märktes , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s