Ångloken på Lärje 20b – Vid Malmbanans ände och en rälsbuse

Jag slutar nog aldrig fascineras över ödsligheten som går att hitta i Sverige, än mindre upphör jag att förvånas över Norges usla vägar!

Malmbanan tar som bekant slut i Narvik och där var resans mål för dagen. På jakt efter saker som kan få våra ånglok att rulla vidare.

I lokstallarna hittade vi ett svenskt ånglok, E2 1155, som håller på att förnorskas. Bilden på loket nedan, finn fem fel! Svaret kommer i kommande inlägg!

E2 1155, en annan svensk i Narvik

I stallet bredvid hittade vi en ärrad best, en riktig rälsbuse. Detta är en äkta Nohab-rundnos, i form av Di3 603, som närmast liknar litt TMY. Dvs kraften kommer från en V16-diesel.

Di3 603, en svensk som levt sitt liv i Norge

Låt oss kika in också!

Förarplatsen. Här satt den lyckligt lottade och njöt av att höra V16-dieseln arbeta på hans kommando

Ståndsmässigt så fanns förstås ett hygienutrymme med

Dieselmotorn, byggd på amerikanskt patent. Sexton cylindrar…

Generatorn, som motorn driver, som alstrar strömmen till de sex elektriska banmotorerna

Ärrad, fårad och inte rädd för något

Vem kan motstå en bredsida från den här rälsbusen?

Fortsättning följer här

Rätt svar på Finn Fem Fel här

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ångloken på Lärje 20b – Vid Malmbanans ände och en rälsbuse

  1. Jens skriver:

    Jag måste komma i kontakt med dig om detta museum!
    Hör av dig snarast, tackar.
    /Jens

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s