Ångloken på Lärje 28 – B 1037 och tendern

Du minns vad en tender var nu?! Om inte, läs här. Tendern på B 1037 är en sk A-tender, de har två boggie och stort vattenförråd (20 ton) och gott om plats för kol (6 ton). En vy man sällan ser, ens som aktiv med ångloken, är hur koltaget ser ut uppifrån. Så jag tog denna bild:

Koltaget på tendern på B 1037, sett ovanifrån

Förra gången vi körde på Haparandabanan, skulle vi haft MBvs B 1222 tillsammans med vår B 1037 . Det blev inte så pga tubläck. Så B 1085 fick vi skaka liv i. Nackdelen var att hon hade en treaxlig C-tender, som dels är styvare än en boggietender och därmed inte får gå lika snabbt i backgång, men framför allt så rymmer den bara 15 kubikmeter vatten. Vilket tvingade oss till extra vattentagning på linjen. Dyrt och tidsödande.

Till årets körning har MBv försett B 1085 med en ståtlig A-tender, så nu har vi lika stora förråd

B 1085 har fått sin lilla C-tender bytt mot en A-tender med stora förråd

Det är mer att göra inför besiktningen av B 1037 och jag måste ta itu med det. Fortsättning följer.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Detta inlägg publicerades i Normalspårig järnväg och märktes , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s