Ångloken på Lärje 35 – BJ B3 130 förbereds för besiktning

Precis som B 1037 står inför besiktning, så gör även BJ B3 130 detsamma. Alltså det ånglok vars tender vi samtidigt jobbar med lagret på.

I lokhuset står B3 130 utan tender och eftersom loket inte har byggts om med sluten hytt, är det lätt att få en bild av hur hytten ser ut invändigt.

Vi börjar med att ta fram en skiftnyckel och ta ut två av inspektionspluggarna (pannpluggarna), en inne i hytten och en framför hytten.

Skiftnyckel lagom för detta jobb. Jag har lagt bilnyckeln i nederkant på fotot som en storleksreferens.

Ångpannan sedd ur grodperspektiv. Det finns tre pannpluggar att välja på. Vi väljer den som är lättast att komma åt, här är det den i mitten.

Skiftnyckel på och denna var ganska samarbetsvillig

Pluggen ur. Lägg den så du vet var du har den. Utan denna på plats går det inte att fylla pannan med tillräckligt med vatten, än mindre elda på den.

Så gör vi samma jobb med en av pluggarna på sidan på fyrboxen och även den var snäll.

Så var det inspektionsluckan under pannan .

Mellan drivhjulen ser vi inspektionsluckan under pannan på B3 130

Vi lägger in verktygen och kryper in i ramverket. Det är som en liten labyrint, eller en hinderbana där man inte får nudda något. Inte för att loket tar skada eller för att det går något larm, utan för att stål är hårt och jag är mjuk.

Närmare bild på inspektionsluckan

B 1037 var det 33 mm muttrar, här var det 30 mm. Och förhandlingarna började. B3 130 var inte sugen på att blotta sitt inre, utan att få något i utbyte. Hon ville ha tillbaka sin tender. Jag försökte förklara att utan inspektion har hon ingen nytta av sin tender, men på den punkten var vi oense.

Efter arbete med förstärkt hylsa, förlängare och slägga, så hade B3 130 ett övertag i förhandlingen. Tills lokförare Kristoffer ringer och säger att på detta lok är främre inspektionsluckan mycket lättare att få upp. Så jag klättrade fram till den istället, allt medan 130:n protesterade och tyckte det var fusk. Den luckan var förhållandevis enkel att få upp.

Det var mycket marginellt med rost på pannans botten och även här såg småtuberna fina ut. Bådar gott!

Inspektionsluckan i pannans botten är borttagen och vi ser de nedre småtuberna. Ser bra ut!

Och sedan var även hon lämnad både med sot i sotskåpet och slagg och aska i fyrboxen . Bara att raka ur och sopa rent. Dels för att det fräter och nöter på loket när det ligger där, om det blir fuktigt, dels för att det ska vara klart för att köra med när den dagen kommer och inte minst för att det ska ge ett gott intryck på besiktningsmannen när han kryper in där. Besiktningar är alltid en bedömning och allt som kan påverkar bedömningen i ens favör bör göras.

Fortsättning följer och då åker vi till lokstallet på Sävenäs, någon kilometer härifrån, där vår E2 1333 är inhyst.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Detta inlägg publicerades i Normalspårig järnväg och märktes , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s