Ångloken på Lärje 39 – vattnets väg till loket

Tendern kanske inte är det sexigaste med ett ånglok, men tendern är trossen för ångloket och därmed synnerligen essentiell. Låt oss ta en djupdykning i tendern i samband med dagens övningar.

En A-tender, som denna tillhörande B3 130, har fem luckor att öppna för att fylla på vatten. Här har vi den mittre och vi tittar framåt i färdriktningen.

Vi öppnar alla fem luckorna för att få in så mycket ljus som möjligt, sedan kryper vi ned i den bakre luckan. Häng med!

Vi har nu landat på golvet i tendern och tittar framåt. Skiljeväggar fungerar som skvalpdämpare och stabiliserar tanken.

Färgen är verkligen brandgul här nere. Liksom utsidan, så är insidan konserverad med Tectyl i samband med konserveringen när B3 130 överfördes till beredskapsreserven på 60-talet (eller var det redan på 50-talet?). Rostflagor finns det gott om, konstigt vore väl annars, med tanke på kombinationen järn och vatten.

En bild snett framåt åt sidan – det är svårt att dränera de sista litrarna.

Vi fortsätter framåt.

Längst fram är det trångt. Kolboxen inkräktar, liksom röret för eldarverktygen. Här ser vi det vi kommit för att fixa – nämligen avstängningsmekanismen för vattentillförseln till loket.

Avstängningen manövreras från tendergaveln via leder och hävarmar. Här ser vi proppens anslutning till hävarmen som reglerar dess öppning och slutning.

Vi kikar ned i brunnen kring denna avstängningsmekanism. Fullt i geggig sörja av sedimentation och vatten.

Vi kopplar loss proppen från hävarmen och drar upp den. Här är då utloppet och inte heller det är alldeles rent.

Proppen. Pinnen i mitten är en centreringspinne som håller den på rätt plats.

Tittar vi snabbt till utsidan (detta är kanten på tendern som vetter mot loket) så ser vi mynningarna på rören som kommer från dessa båda utlopp inne i tanken.

Tillbaka inne i tendern. Hävarmen till vänster är den som proppen sitter fast i och den manövreras med denna lodräta hävarm. Leden däremellan ska förstås vara rörlig, vilket inte denna var. Fullt i svartrost som expanderat satte effektivt stopp för detta. Det krävdes rikligt med rostlösning och slägga för att tala förstånd med denna.

Vänstersidans hävstänger hade en annorlunda lösning! Men även där gäller att en led måste vara rörlig…

Allt gjordes rent, lösa flagor pillades loss och samtliga torra ytor dammsögs.
Blött sediment och större flagor grävdes upp och sammanlagt 30 liter plockades med lätthet ur tendern.
Alla leder plockades isär, smordes upp och återmonterades.
Funktionen testades.
Allt verkar frid och fröjd.

Visst gick det fort att läsa detta?!
Fast det tog i princip hela dagen att göra.
Och mycket kraft. Att tråckla sig genom tendern, upp ur den och ned på marken, t.ex. för att hämta en annan slägga, dammsugaren, eller något annat man glömt, var som en militär hinderbana. Arbetsställningen längst fram var… inte för storvuxna.

Tenderns gavel igen, med reglagen för vattenavstängningen markerade högt upp och rören som är utloppen syns inte riktigt här

När tendern kopplas till loket (vilket är normaltillståndet, även om den här inläggsserien kan ge sken av annat), så används två rör för som sticks in i utloppsrören på tendern och in i motsvarande rör i loket. Vattnet går sedan upp till injektorerna (en på varje sida i hytten) varifrån insprutningen av vatten i pannan regleras av lokpersonalen.

”Sugrören” som vatten går i från tendern till loket. Här ser vi även de tre sprintar som håller ihop loket och tendern.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Detta inlägg publicerades i Normalspårig järnväg och märktes , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ångloken på Lärje 39 – vattnets väg till loket

  1. Bertil Johansson skriver:

    Jag har fortfarande svårt att vänja mig vid att slägga är ett reparationsverktyg!
    Bertil Johansson

  2. jrbjork skriver:

    Tack för denna dokumentation. Inte var dag man får tillfälle att se så i detalj hur tendern är uppbyggd. Guld för en modellbyggare.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s