Ångloken på Lärje 40 – full tank tack!

Så var det dags att se hur fint vattenavstängningsmekanismen nu fungerade efter renovering. Tendern till B3 130 skulle fyllas och anledningen till detta var att vi ville provköra den med mer tyngd på det nya lagret och se om det skulle fungera och inte överhetta.

När tendern inte är kopplad till loket är det bra om man kan stänga av vattnets väg till loket, annars rinner det ut. I med slangen och full tank. Du minns? 20 kubikmeter. Tar en stund att fylla. Speciellt när det ganska snart börjar porla friskt från rören till loket. Vad i…?

Nehe, det fungerade alltså ändå inte. Märkligt. Mekanismen fungerade ju bra. Och propparna verkade sluta tätt. Vi kan bara spekulera i varför det ändå inte fungerade. Saknas det någon sedan längre uttjänt packning vid propparna? Eller har golvet där svetsats (pga rost) för länge sedan och inte hamnar i precis rätt höjd, så att propparna inte når ned riktigt? Svårt att säga. Monteringen var ju enkel, det går bara att få ihop på ett sätt. Inga justeringar eller passningar.

Lösningen för dagen blev två petflaskor och lite silvertejp. Visst sipprar det, men det porlar inte längre.

Det tar en stund att fylla tendern, så fortsättning följer

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Detta inlägg publicerades i Normalspårig järnväg och märktes , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s