Ångloken på Lärje 42 – växling i ösregn

Så var det dags att provköra ångloket BJ B3 130s tender igen (igen? läs här), med syfte att slita in lagret.

Men! Vad nu? Inparkerade!

Så vi fick väcka den andra T23:an till liv och köra undan den, med påkopplade vagnar. Och när vi ändå var igång, passade vi på att rangera om lite på Lärje. Två vagnar togs fram, en för att komma in i verkstaden för svets- och målningsjobb, en för att lyftas och byta axlar på. Och dessa stod förstås inte längst fram heller.

Så började det regna. Och sedan ösa ned. Trots hjälm (!) och regnjacka blev jag snabbt dyngsur. Men det är kul ändå. Lite som att leka med modelljärnväg, fast i större skala. Hur kul som helst faktiskt.

Denna gång provade jag med skräckblandad förtjusning att så vid vagnen när loket kommer, för att koppla ihop dem. Där kommer en brummande jättemotorhuv. Lokföraren har ingen chans att se mig. Ingen chans att höra mig. Jag vet ju att det tar stopp mot buffertarna och att vagnen inte kommer att rulla. Och jag vet att jag får plats emellan. Men det är ändå ren skräck första gången.

Och en glädje när det gick bra och man fixade det!

Att växla är som ett gympapass. Upp och ned på lok och vagnar för att åka med en bit, kan ju låta lättvindigt och det är det ju, men sedan ska du ned och lägga om en växel. Upp igen. Du agerar lokförarens ögon när tågsettet backar, eftersom att du åker på bakersta vagnen, som då går främst, och från loket ser du inget med precision på det avståndet. Du måste alltså vara skärpt.

Så ska du ned, under, koppla av, koppla på och det är ju inga lätta saker. Koppel alltså. Men, som sagt, kul!

Fortsättning följer när vi tar ut tendern på en tur igen.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Detta inlägg publicerades i Normalspårig järnväg och märktes , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s