Ångloken på Lärje 46 – Giftermål mellan B3 130 och hennes tender

Det nya lagret på tendern uppvisade tydliga tecken på att slitas in rätt, så tiden för att sammanföra loket och tendern har kommit.

B3 130 står längtande i lokhuset. Vi tittar på det som tendern ska ansluta till

Tendern sedd från loket. Lite för långt för att kunna skyffla kol. T23:an står bakom och är verktyget för att knuffa ihop lok och tender


Två personer med komradio, utrustade med ett diesellok är allt som behövs. T23 122, som tidigare kört runt med tendern (här och här).
Tendern och loket är kopplade med ett koppel som sitter i tendern. Kopplet sticks in i loket och fästs med en sprint. Till det finns två, något mindre, reservkoppel, som även de sprintas fast i loket. Kopplen är ledade och rörliga, varför de fick pallas upp med tre plankor för att komma i rätt höjd in i loket.
Kopplet (huvudkopplet) är störst och längst och går in först. Sedan fick jag lägga lite handkraft på att lyfta reservkopplen så även de gick in. Och så snabbt ned och passa in sugrören, så de prickade hålen i tendern.

Bilden tagen under hytten och vi tittar bakåt på tendern som närmar sig. Kopplet har börjar gå in i loket, men inte reservkopplen.

Tender och lok närmar sig varande och kopplen börjar tränga in i loket

När kopplen börjar glida in i loket och sugrören går att dra ut, så de fäster i både lok och tender, är det dags att kliva upp i hytten, för att stoppa i sprintarna i kopplen. Reservkopplen först.

Alla tre kopplen är inne i loket och det är reservkopplen som först når sina platser och sprintas fas. Anledningen till detta är att huvudkopplet är större och har större spel.

En sista koll att inget är i kläm, eller att något ramlat bort på vägen, så grönt ljus till Morrgan i T23:an. T23:an varvar upp och trycker tendern de sista centimetrarna och plötsligt är huvudkopplet på plats och det är bara att släppa ned sprinten.

Loket och tendern ihopkopplad, alla tre sprintar på plats. Golvet hålls uppe av en skiftnyckel, men fälls ned efter detta

Sedan drar vi ut B3 130 ur lokhuset.

Lagom tills vi kom ut med ett helt lok, så började det att regna.

Hela den här operationen tog cirka en halvtimme. Nu återstår lite jobb, broms- och gasledningar ska sammanfogas och golvet ska läggas ned. Tältduken som lok med öppen hytt har i taket bakre kant, ska fästas på tendern. Det tar vi i nästa inlägg

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s