Ångloken på Lärje 47 – vi fortsätter skruva ihop B3 130

Lok och tender på BJ B3 130 har precis kopplats ihop och loket har dragits ut i dagsljuset. Och regnet, så det första vi gör är att ta ett halvt oljefat och klättrar högst upp på loket. Det passar precis på skorstenen, så vi slipper få fukt i sotskåpet. Fukt tillsammans med sot bildar svavelsyra och svavelsyrlighet, som omvandlar prima svenskt stål till mindre prima järnhydroxid – rost.

Mössan på om man ska vara ute.

Vi klättrar ned på marken igen och beger oss till gränsen mellan lok och tender där vi har lite kvar att fixa.

Lamporna drivs med acetylen. Tuben hänger på loket, så för att tenderns strålkastare ska få sin dos gas, finns en ledning bakåt. Här kopplas den ihop.

Gasledningen till belysningen gängas ihop. Likadant, fast på andra sidan och lite grövre, så kopplas bromsslangen mellan lok och tender in.

Nu så är det bara att fylla på med vatten och elda på. Fast dit kommer vi inte på ett tag. Vi har lite annat att göra. I nästa inlägg ska vi titta på några detaljer på B3 130.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s