Ångloken på Lärje 49 – Vattenstånd i ångpannan

I förra inlägget kikade vi lite på hur ångpannan fungerar (här). Här tänkte jag visa lite kort hur det fungerar i praktiken. Vi letar på ångloket BJ B3 130 och kikar in hur det ser ut i hytten, varifrån allt sköts.

Hytten på B3 130, sett från eldarsidan. Glaset mitt på bilden avslöjar vattenståndet i pannan

Vattenståndet, alltså var nivån ligger, i ångpannan visas i små glas som sitter monterade i hytten på ångpannans bakstycke. En vattenpelare lyfter en kula, som hjälper till att visa var nivån är. Nivån får variera mellan ”spiken” (se bild) och toppen på glaset. Busenkelt, eller hur?!

Så länge vi står stilla ja. Men tänk dig att alltihopa hoppar och skakar, så det är svårt att se nivån bara för det. Eller i en uppförsbacke, när loket lutar, så vattnet rusar bakåt i pannan och skenbart visar högre nivå. Eller det omvända, i nedförsbacke. Lägg sedan till att de är på kvällen, lite mörkt i hytten. Fyren är glödgande vit av brinnande kol och ditt mörkerseende är inte det bästa… då är detta lite mera pyssligt. Samtidigt oerhört viktigt. Varför?

En närmare bild på glaset för vattenståndet i ångpannan och spiken (röd) som berättar lägsta tillåtna nivå. På planmark…

För lite vatten – risk för torrkokning och skada på ångpannan.
För mycket vatten – ingen plats för att bilda ånga och trycket stiger.

Har du dessutom för mycket vatten har du ingen möjlighet att kyla ångpannan, t.ex. om du eldat för mycket och lokföraren inte behagar göra av med ångan. Enda möjligheten att kyla är att tanka i mer vatten, vilket går bra tills du når överkant på glaset.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Detta inlägg publicerades i Normalspårig järnväg och märktes , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s