Speno rälsslipning

Räls, som bara ligger där sida vid sida, som järnvägsspår, utsätts för väder och vind, samt tågens slitage.

Det gör att små sprickor uppstår här och var; titta på rälsen nästa gång di väntar på tåget – ofta är ytan på rälsen inte slät och fin.

Små sprickor är i sig inget problem, men de kan bli större och då till ett rälsbrott. Vilket är sämre.

Lösningen på detta är helt enkelt att slipa bort småsprickor och andra skavanker. Detta görs med en rälsslipningsmaskin och av ett företag som kallar sig Speno International.

I Hamar hittade jag en av rälssliparna, som fick lite omsorg vid verkstaden där:

Spenos rälsslipningsmaskin på rengöring i verkstaden i Hamar

Den som vill se en med egna ögon, kan tipsas om Upplands Väsby, där en rälsslipningsmaskin ofta står uppställd.

Den som vill uppleva den i arbete, behöver dock ge sig ut på natten, det är då den arbetar. Medtag öronproppar. Men ett fint gnistrande blir det.

Mer om Hamar? Här.

Rälsslipen är en lång historia, fem delar består den av, varje del lång som en Z43:a

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s