Nedriven luftledning – don’t try this at home

Kommer du ihåg Doserna i Fragglarna? De där små som oförtrutet byggde och reparerade? Jag hade förmånen att träffa järnvägensmotsvarighet, Balfour Beatty, ja de bygger ju inget nytt, men reparerar det som gått sönder.

Du känner igen problemet: tåget kommer inte, det är signalfel, växelfel eller nedriven kontaktledning. Just det senare hände utanför Alingsås för en tid sedan och utryckning skedde omedelbart. Orsak, materialtrötthet.

En lastbil med skylift, som kan gå på räls, och en servicebil, samt fyra man med kunnande. Det var allt som behövdes.

Lastbil med skylift och både med rälshjul och gummihjul. Dieselmotor och strömavtagare. Rustad till tänderna. Fast sin servicebil behövde den ändå.

Luftledningen plockades upp, bands upp provisoriskt, det dåliga togs bort och ny tråd skarvades i.

Den avgångna kontaktledningen spändes upp med block och talja i väntan på ny tråd

Ny tråd skarvas i och den gamla tas bort

Garanterat strömlöst. Men andra spåret (det var dubbelspår) var strömförande och tre tåg hann passera under tiden, bara någon meter bredvid.

De arbetade otäckt kvickt, nästan som att de gjort detta förut…

Klart! Ned med korgen, på med strömmen och upp med strömavtagaren. På lastbilen, ja.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s