Ljudet av T23 122 – dieselloksupplevelse från insidan

Under mina dagar på Lärje åkte vi en hel del med det lilla dieselloket T23 122. T23:an är som sagt ett fullvärdigt lok, ingen liten lokomotor, men bland lok ett av de mindre. Klart mindre än t.ex. T44.

T23 är normalspåriga lok som faktiskt började sin bana som smalspår, under litteran Tp, men som sedan breddades till normalspår.
De är tyskbyggda, av MaK, har dieselmotor och hydraulisk kraftöverföring, ungefär som en automatlåda, (vilket var vanligt i Tyskland, men ovanligt i Sverige, där loken från NOHAB var dieselelektriska och störst till antalet. Ja, störst till storleken också.)

T23 har fyra axlar, som alla driver via en koppelstång. Koppelstänger är fränt, kraften syns på utsidan och känns på insidan. Hörs också, det slamrar från koppelstångslok på ett sätt som boggielok inte gör.

Motorn är turboladdad, men i övrigt odämpad och ljudet är trevligt. Klicka på play för en ljudupptagning innefrån hytten när vi är ute och sliter in lagret på tendern till B3 130 (läs mer om det här) Vi startar från tomgång och ger på fullt ett tag. I slutet av ljudupptagningen, slås gaspådraget av och vi rullar. Här hörs slamret från koppelstängerna.

T23 122 på Göteborg C.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Detta inlägg publicerades i Normalspårig järnväg och märktes , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s