Haparanda – ånglokskörning nu i september

Det närmar sig.

Resan med ånglok från Boden till Haparanda och Torneå på andra sidan älven via gamla Haparandabanan dit, den som snart rivs och tillbaka på nya Haparandabanan.

Förra gången var ju intressant, vi hade dålig kännedom om banan, vilket är dåligt när man ska köra tåg. Det gör det hela svårare. Den här gången vet vi vad vi ger oss in på. Åtminstone på gamla sträckningen.

Vi vet vilka lok vi har. B 1037 och B 1085 igen. Ursprungligen skulle vårt B 1037 sällskapats av MBvs B 1222, men hon fick tubläck, så deras helt oprövade B 1085 fick väckas till liv, i princip direkt ur beredskapsskjulet. Och det var lite att justera. Bromsar, hornblock, täta ventiler och en krånglande injektor. Men det fixade vi innan avgång.

Under resan trilskades en pump, tendern läckte vatten ganska rejält och den var dessutom lastad med beredskapskol, som innehåller mycket kolstybb och är svåreldat. Den här gången har B 1085 fått en ny och större tender, som kommer att lastas med prima kol.

Även B 1037, som då läckte ånga, har fixats (här) och detta borgar för bättre dragkraft upp för alla backarna på banan.

Till följd av den lilla (C-tender) och läckande tendern på B 1085 då, tvingades vi till extra vattentagning längs vägen, vilket sinkade tidtabellen. Resenärer som hade biljett till SJs nattåg från Boden och söderut blev nervösa. I onödan visade det sig i slutändan, eftersom SJ redan dit från Narvik var sena. Men ändå

Den här gången klarar vi oss med vattentagning och smörjstopp i Boden, Morjärv, Haparanda och Morjärv igen. Sedan blir det stopp vid stationer för kontroll av loken och för passagerarpåstigning.

Dessutom kör vi själva ett resande tåg från Göteborg, via Stockholm till Boden och det står där och väntar på oss, så att ingen behöver missa anslutningen. Det är också en historisk upplevelse, då Nordpilen, som tåget hette på 50-talet faktiskt gick den sträckningen med de vagnarna. Och dragare, då som nu, blir ett Ma-lok.

Söndagen den 16:e september, från arla morgon till sena kvällen, kör vi. Vi ses

Läs en intervju med Morrgan, som är hjärnan bakom detta, här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Detta inlägg publicerades i Normalspårig järnväg och märktes , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s