VW Passat W8 – om juvelen till motor i Frida Folkvagn

En W8 består av två VR4:or (där varje enhet har ett topplock och vinkel 15 grader). Dessa VR4:or delar sedan vev med 72 graders vinkel, något som litteraturen anser vara rejsigare än konventionella 90 grader för en V8. Den beskrivs som högvarvig och välsjungande.

20120823-083056.jpg

Intressant, för data talar ett annat språk: den är långslagig (84×90) och ger maxeffekt (275 hk) vid 6000 varv. Det är ingen konstigt, men maxvrid (370 Nm) ligger redan vid 2750. Det bådar ändå för ett brett register. Och den är varvvillig och har en snabb gasrespons.

En manuell sedan utan options väger in 1865 kg (inkl fyrhjulsdrift – det var standard) och toppfarten är spärrad till 250 km/h.

W8an har ju en systermaskin i W12, som är två sammanfogade VR6:or och den återfinns i Volkswagen Phaeton, Bentley Continental GT, Bentley Flying Spour och Audi A8 (samt i en mycket kort serie av Touareg + att den var drivkälla till sportbilen Volkswagen Nardo, som satte en del banrekord). De är i övrigt mycket lika, tex borr och slag, som gör att W8 har 4,0 L och W12 6,0 L.

Det fick mig att minnas ett par andra prototypmotorer från samma era, Piëch-eran, där hans mål med VAG-gruppen var att Audi skulle konkurrera med BMW (sportpremium) och VW med Mercedes (komfortpremium). Statushöjning på Passat och hela VW-märket var definitivt ett starkt motiv för W8 i Passat. En Audi-V8 gick inte i, den var för lång.
Porsche konstruerade en VR8, som var ett alternativ till W8 till Passat, och jag har för mig att den provkördes i A4-karosser om jag inte missminner mig.
Sedan ska vi inte glömma den ”äkta” W12:an, den som sitter i körbara prototypen Avus quattro och finns på Audimuséet i Ingolstadt. Tre cylinderbankar, alltså tre raka fyror som sitter just i W-mönster. Den var tänkt till bland andra Audi A8, men problem med kylningen av mittraden gjorde att man byggde dagens W12, som är 2 VR6:or med gemensam vevaxel. VR8:an kom delvis till nytta ändå, genom att två sådana tillsammans utgör Bugattins W16. Den här lösningen med tre cylinderbankar i W-mönster fanns även i en W18-prototyp, den ursprungliga motorn för Bugatti (se bilder nedan). Intressanta motorer alltihopa.

20120823-084542.jpg

20120823-084553.jpg

Tillbaka till W8:an, som monterades i VW Passat andra halvåret 2001 fram till och med 2004. Det blev enda bilen som fick motorn. Det ryktades om att den även skulle komma i Skoda Superb (som är en VW Passat Lang tekniskt sett), men så blev det inte. Och när nästa generation Passat kom råkade den ha tvärställd motorkonfiguration, något som inte medgav plats för W8-motorn. Dessutom började koldioxidspöket skrämmas och hjälpte till att förvisa W8:an till historien.

Men än så länge lever historien, genom att det fortfarande finns gott om Passat W8 på våra vägar.

När modellen kom hösten 2001 var grundpriset för en välutrustad manuell sedan VW Passat W8 388.200 kronor. I Sverige innefattade det bland annat skinnklädsel och klimatanläggning. Men det fanns ändå extrautrustning att kryssa i. Enskilt dyrast var nog navigatorn, något som var mycket exklusivt på den tiden.

Tillbaka till motorn. På månget forum gnälls det på Passat W8 och många har åsikten att en Passat V6 är lika bra. Så är det förstås inte. 2 fler cylindrar och 82 hästkrafter talar man inte bort. Men denna åsikt har sin förklaring i att de flesta Passat V6 är manuella och de flesta Passat W8 har automat. En fruktansvärt högt utväxlad, femstegad automat som fullständigt tar udden av den varvvilliga W8:an.

En W8 med automat varvar 1800 rpm vid 100 km/h, medan en manuell varvar 2350. Till det ska vi lägga att det är en låda som hellre växlar mjukt än snabbt. Helt i linje med ambitionen att vara koncernens komfortalternativ till Mercedes.

Tekniskt sett är har motorn state-of-the-art-tech för sin ålder:
– fyrventilsteknik med insprutning (dock inte direktinsprutning)
– variablt insug
– variabla kamaxlar
– elektroniskt styrd termostad
– kamkedja

Det senare, kamkedja, är bra för du slipper kostsamma kamremsbyten med jämna mellanrum. Samtidigt så har de varit föremål för kostsamma reparationer, nästa alla i onödan. Symptomet har varit att kamkedjan har börjat skramla och det har lett till byte av densamma. Något som innebär att motorn lyfts ur. Ja, du kan själv föreställa dig kostnaden för detta.
Bara för att finna att det inte hjälpte! Om inte även de felande kamkedjespännarna bytts samtidigt. För det är nästan alltid dessa som koksar ihop. De smörjs av motoroljan och om den håller för låg kvalitet eller byts för sällan, så kan det hända att det blir avlagringar i kamkedjespännarna, som då inte kan röra sig obehindrat. Lösningen är busenkel: de styrs med elektrisk ström med lågspänning. Bara genom att motionera dem med 12V kan få fart på dem igen!
Det är alltså ett användarfel, där det slarvats med oljan. Det går aldrig att repetera för många gånger – bra motorolja som byts ofta ofta ofta är den bästa och billigaste motorförsäkringen som finns. Det gäller alla motorer. (Läs mer om motorolja här)

Jag pratade med en säljare på min lokale Volkwagenhandlare för ett antal år sedan. Jag hörde mig för om lätt begagnade W8:or och sade att jag ville ha en manuell sedan. Han nästan skrattade åt mig och förklarade att en sådan skulle han inte ens byta in! Märkligt. När han hade en kund på den. Och så fel han fick – en manuell är betydligt mer önskvärd på marknaden idag.

Den höga utväxling gav ljudkomfort åt höghastighetsresor på Autobahn. Passat W8 är ett riktigt Autobahnlok, snabb, bekväm och kursstabil.

Den höga utväxlingen bidrar att till viss mån hålla bensinförbrukningen i schack, även om W8 konstruerades långt innan sen tilltänkta målgruppen var bekymrad över bensinförbrukning. Det går att köra den manuella på under litern men 1,1 blandat bör man räkna med. Automaten är deklarerad för samma förbrukning som den manuella som resultat av sin klart högre utväxling. Hur den är i praktiken vet jag inte.

För att uppleva W8:ans fina karaktär ska den alltså sitta ihop med en manuell, sexväxlad låda.

Men även automatarna kan lätt avnjutas genom det de har gemensamt – ljudet. Tyvärr levererades Passat W8 som en komfortbil och i det här fallet betyder det kraftiga ljuddämpare. Jämför (nästan) samtidiga Golf R32 med sitt väl avstämda och härliga ljud.

Men det är ju lätt fixat! Endera så skär man av bakre ljuddämparna (en på varje sida) och ersätter med raka rör.
Eller så lämnar man det åt proffs som svetsar på rostfria, lagoma ljuddämpare mot att du lättar din plånbok.

Frågan är om det inte är brottsligt att stänga inne ett så vackert ljud! Som en följebilsförare på youtube sade om sin kamrats Passat W8: ”My car is faster, but his sounds like a Ferrari!”

Lyssna på denna – inget raggarljud i W8 inte!

Läs mer om Frida Folkvagn här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s