Kajsa efter 13 år i bild, tal och statistik

Kajsa, min Audi 100 2.3E årsmodell 1989, inköpt 1999 som Flottans Flaggskepp. Det är väl ingen hemlighet att hon sjunger på sista versen, om än ingen svanesång. Låt oss därför titta på lite fakta från det förflutna kring henne. Audi 100 – det var ju en ruskigt dyr bil att köpa (132.000,- tror jag hon betingade på den lokale handlaren 1989 – jo hon är byggd och såld 1989, inte på hösten 1988). Helt i storleksordningen vad en Audi A6 kostar ny idag, pengavärdemässigt. Hur mycket har hon kostat mig?

Kajsa som nytvättat flaggslepp 2004. Då var Frida Folkvagn bara tre år…


Totalkostnaden, för allt (utom parkeringsböter och parkeringsplatskostnader), är idag 352.800,-, vilket är drygt 27.000,- per år eller drygt 2200,- i månaden.

Mycket pengar. Men så bör vi ha i åtanke alla kostnader som hon besparat mig. Tågbiljetter, busskort, flygbiljetter, ja till och med hotellrum. Det har jag inga siffror på dock.

Hur fördelar sig då dessa kostnader? Är det kapitalinsatsen som är största kostnaden? Eller är det underhåller? Eller… eller… eller…? Med god hjälp och inspiration av min bror tacklade jag mitt exceldokument över Kajsa och dränerade det på lite fakta. Allt detta göts till en ost (annan ost här)

Kajsas kostnader över 13 år i tjänst

Som vi ser är den gula biten dominerande och det är bränslekostnaden.
Inköpet, alltså kapitalet, står för cirka 1/8 av totalkostnaden.
Skatt, försäkring och besiktning står tillsammans för ytterligare 1/8 av totalkostnaden.
Service, reparation, underhåll och däck bildar sista 1/8 av totalkostnaden.

Den sista delen, kunde ha varit större i proportion och kronor, eftersom min nedlagda tid på just reparation och service inte syns i kostnadsstatistiken. Under dessa år har jag lagt ned cirka 480 timmar på henne, undefär som 12 arbetsveckor. Skulle jag lejt bort detta till verkstad, som tar minst 600 kronor per timme, hade vi fått addera nästa 290.000,- till kalkylen. Åh, huga!

Kajsa, som här fått både större fälgar, extraljus och röda bakljus. Fem meter lång.

Så vad väntar i framtiden för Kajsa och vad händer just nu?

Just nu är hon tämligen mörk i blicken för att inte fått den kärlek om omsorg hon anses sig ha rätt till, så trots att hon fick ett nytt fjäderben (här) så vill hon inte. 10V i systemet diagnostiserade jag som dåligt batteri (här) och köpte henne ett nytt batteri. Det hjälpte inte alls. Så istället undrar jag om inte det är ett jordfel (spökar på många ställen tex här). Där är vi nu.

Kajsa i frostskrud 2006

För fler inlägg om Kajsa, börja här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Mina bilar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s