Kimi Räikkönen inför Spa 2012

Efter ett långt sommaruppehåll så är Formel 1 årgång 2012 snart på belgiska Spa-Francorchamps för den tolfte omgången i detta ovissa och mycket spännande mästerskap. Visste du förresten att Spa är samma spa som i spa, där man njuter av lerinpackningar och annat? Spa är en by i banans närhet och det var där spabehandlingarna uppstod.

Lika ovisst brukar vädret i Ardennerna, där Spa-banan ligger, vara. Inte bara att temperaturen kan stiga eller falla 10 grader från dag till en annan, eller att det kan bjudas på en regnskur på morgonen följt av strålande sol mitt på dagen. Nej, Spa-Francorchamps kan erbjuda mikroklimat, dvs regn på en del av banan och sol på en annan del. Samtidigt. Kombinerat med att banan är lång, så ställer det speciella krav på förare och strateger. Chansa att åka på torrdäck som tappar allt fäste i regnet, eller på intermediates som riskerar att överhetta på de torra partierna.

Spa-Francorchamps är en gammal anrik bana och de flesta förare gillar att köra här. Och det här är både en förarbana och en motorbana. Den som inte har flås i motorn kommer att bli omkörd på den oändligt långa Kemmelrakan, som dessutom går brant uppför. Men det är alla högfartskurvor och kuperingen som skapar förarutmaningen. Här vinner inte amatörer. Punkt.
Kemmelrakan föregåes av en av världens mest utmanande kurvor, nämligen Eau Rogue. Gör du en dålig passage här och jagande bil en bra, så behöver du många hundra hästkrafters övertag för att inte bli ”uppäten” på Kemmelrakan. Eau Rogue inleds med en liten vänsterknix på banans lägsta punkt, innan den bryter av uppåt åt höger. Det är så brant att det är jobbigt att gå (!) uppåt och nästan svårt att gå nedåt. Nedersta punkten och inledningen på Eau Rogue innebär en kompression i en Formel 1-bil på 8 G. Avslutningen på Eau Rogue är på krönet, där det viker tillbaka åt vänster, lite off camber, alltså feldoserat.

Eau Rogue på Spa Francorchamps. En av världens med spännande och utmanande kurvor. Även om bilden ger en aning om hur brant det är, brukar alla bli förvånade över stigningen när de se Eau Rogue i verkligheten för första gången.

Förutom 2008, när banan på säkerhetens altare byggts sönder och domare var tvungna att ingripa. Kimi Räikkönen hade en betryggande ledning, när regnet kom i slutet av loppet. McLarenbilen var mycket bättre med våtdäck på än vad Kimis Ferrari var och Lewis Hamilton kom ikapp honom i slutfasen av loppet. Kimi bjöd allt motstånd han kunde och i ett omkörningsförsök genade Lewis i busstopchikanen. Lewis fick då släppa av för att inte skaffa sig fördel genom att inte ta kurvan korrekt (bara att det är möjligt, han skulle ju ha suttit i sandfållan eller studsat över gräs! – det är det jag menar med sönderbyggd bana), men släppte av för lite och fick därmed otillåten fördel vid nästa kurva, varpå han kunde köra om Kimi . Kimi hängde på och regnet tilltog och det var ett par fantastiska slutvarv som två fantastiska förare bjöd på. Kimi satsade på vinst. Och förlorade. Han körde av och kraschade.

Lewis tog målflaggan strax efter, men dömdes korrekt till en drive-thru för att ha genat i kurvan (inte kört på banan och fått fördel av det), men eftersom loppet var slut fick han 25 sekunders tidstillägg. Vilket gjorde att Massa, som var distanserad med över 15 sekunder (en evighet i Formel 1) ärvde segern. Utan att ha vunnit loppet.
Här blev det ett dubbelfel. Första felet var just att banan byggts sönder. Utan asfalterade avåkningszoner hade problemet aldrig inträffat, utan Kimi hade kunnat cruisa till målflagg. När nu ändå banan ser ut som den gör, skulle domarna ha ingripit genast och gett Lewis straffet direkt. Då hade Kimi kunnat cruisa till målflagg. Det sena domarslutet ledde till en kamp som aldrig skulle ha ägt rum och som ledde till Kimis krasch.

Trots det är Kimi Räikkönen mästare av Spa.
Första besöket gjorde Kimi där 2001 i sin första säsong i F1, i Sauber. Bröt
Andra försöket, nu i McLaren, 2002. Bröt
Inget lopp i Belgien 2003
Första segern, 2004 i en McLaren som varit riktigt dålig det året.
Andra segern, 2005 i McLaren
Inget lopp i Belgien 2006
Tredje segern, 2007 i Ferrari
2008, se ovan, moralisk segrare
Fjärde segern, 2009 i en usel Ferrari

Kimi har alltså vunnit på Spa-Francorchamps alla de gånger F1 körts där sedan 2004 (undantaget 2010-11 när Kimi gjorde annat är F1).

Han har vunnit över de som blev världsmästare där:
Schumacher 2004
Alonso 2005
Hamilton 2008 (moraliskt)
Button 2009
Och blev själv världsmästare 2007.

I år har Kimi Räikkönen gjort en fantastisk comeback i Formel 1, kört felfritt och med insidan av huvudet. Tack vare förhållandevis svaga kvalresultat, har vi bjudits på fantastisk hjul-mot-hjul-racing från Kimis sidan, när han kört upp sig genom fältet.
Han ligger nu femma i VM, men bara fem poäng från att ligga tvåa.
Kimi har fem podium i år (det är han bästa av alla med, delat med Hamilton), varav podium i de tre senaste loppen.
Kimi har slutat på poängplats i alla lopp utom ett och har inte brutit ett enda lopp.
Nyligen förklarade han att de börjat hitta inställningar så att han kan köra Lotusen som han vill.

Till Spa-Francorchamps väntas Lotus komma med en kraftig aerouppdatering som kommer att höja toppfarten på bilen.

Det, tillsammans med Kimis formkurva och sitt cv från Spa-Francorchamps talar mycket för att vi får se Lotus första seger i Formel 1 sedan 80-talet och Ayrton Senna. Vad som talar emot det är den stora risken för regn, något som Lotusen inte tyckt om alls. En sak är i alla fall säker. Loppet kommer att bli mycket sevärt och underhållande!

Andra inlägg om Kimi t.ex. här och här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s