Ångloken på Haparandabanan 3 – jakten efter tåget

Från Hallsberg, via Ludvika och Uppsala, till Långsele. Gles trafik, stor tank, farthållare, blåtandskoppling mellan iPhone och bilen. Behagligt ensam i ett kungarike av stål och glas. Avkopplande.

Och mycket riktigt, som rapporterat här, någon har byggt E4:an förbi Iggesund. Nu är det inte många naturliga avbrott på vägen mellan Stockholm och Sundsvall längre.

Ny sträckning på E4:an förbi Iggesund

Men 8 mil söder om Sundsvall håller de på att bygga järnväg. Det fanns en P-ficka alldeles lämpligt för att stanna och få ett par bilder på det.

Spårbygge på Ostkustbanan


Travar med nya fina betongslipers. Men inte luktar de lika gott som de kreosotimpregnerade träsliprarna inte!


Kollar med vårt tåg hur de ligger till, de är före tidtabellen. Klart före dessutom. Ojdå, då blev det till att sätta fart igen. Även om John lugnande säger att de väntar, så vill man ju inte vara sen.

Vägen mot Långsele från Timrå går via Bävervägen.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ångloken på Haparandabanan 3 – jakten efter tåget

  1. Martin skriver:

    Har vi någon toppfart på loket?

    • DonDoc skriver:

      Visst, ett B-lok är godkänt för 90 km/h framåt och 60-70 i bakgång beroende på tender. A-tendern som våra lok har är den snabbare pga boggierna. Den stela c-tendern är långsammare.
      Men på plan mark med måttlig last gör ett B-lok med bra personal ledigt 110 km/h.

      I Hataträskbacken med 700 ton i kroken är det bra om vi ens har styrfart…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s