Från Hallsberg, via Ludvika och Uppsala, till Långsele. Gles trafik, stor tank, farthållare, blåtandskoppling mellan iPhone och bilen. Behagligt ensam i ett kungarike av stål och glas. Avkopplande.
Och mycket riktigt, som rapporterat här, någon har byggt E4:an förbi Iggesund. Nu är det inte många naturliga avbrott på vägen mellan Stockholm och Sundsvall längre.
Men 8 mil söder om Sundsvall håller de på att bygga järnväg. Det fanns en P-ficka alldeles lämpligt för att stanna och få ett par bilder på det.

Travar med nya fina betongslipers. Men inte luktar de lika gott som de kreosotimpregnerade träsliprarna inte!
Kollar med vårt tåg hur de ligger till, de är före tidtabellen. Klart före dessutom. Ojdå, då blev det till att sätta fart igen. Även om John lugnande säger att de väntar, så vill man ju inte vara sen.
Har vi någon toppfart på loket?
Visst, ett B-lok är godkänt för 90 km/h framåt och 60-70 i bakgång beroende på tender. A-tendern som våra lok har är den snabbare pga boggierna. Den stela c-tendern är långsammare.
Men på plan mark med måttlig last gör ett B-lok med bra personal ledigt 110 km/h.
I Hataträskbacken med 700 ton i kroken är det bra om vi ens har styrfart…