Långsele by night. Den är sex iskalla grader och fuktigt efter en regnskur. Jag var först på plats. Långsele är stationen till Sollefteå som ligger en mil bort. I Långsele finns ett gammalt lokstall med intakt vändskiva. Spar den!
185 694 har ankommit med ett enhetligt containertåg – NB. Här kollas en rundnos (alltså ett diesellok) in i tågsettet, sannolikt ska cointainervagnarna vidare någonstans där det inte finns kontaktledning, innan de drog vidare.

Nordbanken, Nordic Bulkers eller vems containrar är detta? Snyggt med ett enhetligt tåg i alla fall.
På stationen står även Spenos rälsslip. Hur många har de? Eller förföljer den mig?
Jag tar förstås en tur till lokstallet och om Hallsberg (här) dominerades av statliga Green Cargo, så var detta privatbanornas tillhåll.
Det är högkvarter för Three T, som har diverse dieslar här, både snyggt trikolormålade lok för tjänstgöring och reservdelslok. Hectorrail hade en mult med 142:or ståendes och bredvid ett spår stod ett Ma-lik. Det är karossen till Ma 882, vars transformator sade upp sig för några år sedan. Boggierna är borta, sannolikt togs de till Eskilstuna för att vara reservdelar till de andra Ma-systrarna.

Ett Ma-lik i form av resterna av Ma 882 står uppallad bredvid spåren. Reservdelsförråd eller bara i väntan på skrotning.
Nästan två timmar före tidtabellen dundrade så BJs tjänstetåg in på Långsele station. Lokförarbyte. Jag klev ombord för lite kvällmat och en bekväm sovkupé i vår orientexpressvagn, medan John tog över bilen.

Sist i tåget går två O-vagnar med last. Kanske det mest värdefulla i hela tågsettet – prima stenkol. Mest värdefullt både bildligt och monetärt. Pris över 100.000,-
Fortsättning följer här