Ångloken på Haparandabanan 4 – Långsele och ombordstigning

Långsele by night. Den är sex iskalla grader och fuktigt efter en regnskur. Jag var först på plats. Långsele är stationen till Sollefteå som ligger en mil bort. I Långsele finns ett gammalt lokstall med intakt vändskiva. Spar den!

185 694 har ankommit med ett enhetligt containertåg – NB. Här kollas en rundnos (alltså ett diesellok) in i tågsettet, sannolikt ska cointainervagnarna vidare någonstans där det inte finns kontaktledning, innan de drog vidare.

Nordbanken, Nordic Bulkers eller vems containrar är detta? Snyggt med ett enhetligt tåg i alla fall.

På stationen står även Spenos rälsslip. Hur många har de? Eller förföljer den mig?

Ännu en rälsslipmaskin. Eller så migrerar den snabbt och långt. Här på plats i Långsele

Jag tar förstås en tur till lokstallet och om Hallsberg (här) dominerades av statliga Green Cargo, så var detta privatbanornas tillhåll.

Lokstallet i Långsele med intakt vändskiva

Det är högkvarter för Three T, som har diverse dieslar här, både snyggt trikolormålade lok för tjänstgöring och reservdelslok. Hectorrail hade en mult med 142:or ståendes och bredvid ett spår stod ett Ma-lik. Det är karossen till Ma 882, vars transformator sade upp sig för några år sedan. Boggierna är borta, sannolikt togs de till Eskilstuna för att vara reservdelar till de andra Ma-systrarna.

Ett Ma-lik i form av resterna av Ma 882 står uppallad bredvid spåren. Reservdelsförråd eller bara i väntan på skrotning.

Gamla österrikiska lok, här litterade som 142. 142 006 och 142 010.

T43 250. Three T är ägare och har valt samma färgschema som T43-loken levererades med.

Nästan två timmar före tidtabellen dundrade så BJs tjänstetåg in på Långsele station. Lokförarbyte. Jag klev ombord för lite kvällmat och en bekväm sovkupé i vår orientexpressvagn, medan John tog över bilen.

Da 896 med vårt tjänstetåg. Sällan har man väl sett ett mer blandat tåg!

Sist i tåget går två O-vagnar med last. Kanske det mest värdefulla i hela tågsettet – prima stenkol. Mest värdefullt både bildligt och monetärt. Pris över 100.000,-

Fortsättning följer här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s