Ångloken på Haparandabanan 6 – Boden

Boden och nattvila. Spåret ned till Luleå är avstängt för underhåll. Därför är det riktigt trångt på Boden C, med allt från sovvagnstågen till Narvik och Göteborg, till stålpendeln till Borlänge. Den senare med dubbla Re-lok framför.

Rc4 1277, som jag fotograferade i Hallsberg för ett par dagar sedan (här), var också här.

Tåg 92 – alltså Nordpilens efterträdare – växlas samman i Boden. Men vänta nu… det här känns inte helt rätt…

Ett knippe långa vagnar – 34,5 meter över buffert – vållar en del huvudbry, tills vetskapen dyker upp. Det är vagnar för transport av nya växlar. Växelbyte pågår på många ställen till sk 130-växlar, där det går att hålla 130 km/h igenom.

Litt Skips-w för transport av växlar. Byggs enligt uppgift i Tyskland. Växlarna alltså. Vagnarna är märkta med Vossloh, som är spanskt.

Just nu är det rundgång (sätter loket i andra ändan av tåget) efter som vi annars hamnar i Narvik, för att om en stund sätta kurs mot Luleå och Karlsvik där B 1037 och hennes ångloksgelikar står (här).

Da 896 inklämt mellan två perronger i Boden.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s