Ångloken på Haparandabanan – 11 – arla morgon med ångloket

Jag träffade visserligen B 1037 som hastigast igår redan, men då i sällskap med en massa andra människor.

Idag, arla morgonstund och regnet hänger i luften, är vi ensamma på vändskivan. Då är hon lite mera frispråkig. ”Äntligen! Ska vi hem till Lärje nu?” undrar hon. ”Javisst” säger jag ”via Haparanda”
Loket blänger lite misstänksamt på mig och försöker, likt en gps som precis tvingats att räkna om rutten sedan föraren ignorerat dess svängorder, att kalkylera vägen till Göteborg via Haparanda. Jag hjälper henne på traven: ”Vi ska köra med dig här uppe först, en gång till”
”Tjoho” utbrister hon och allt gammalt groll om glömd sotning är som bortblåst. ”Men se till och koppla upp mig då! Fyll tendern! Vad väntar du på?”
Spårivern går inte att ta miste på. Sedan hejdar hon sig lite och frågar ”Ska det vara folk med också? Jag menar passagerare?”
”Ja, full tågset” svarar jag.
”Åh herregud, vid Nohabs skapare! Då kan jag ju inte se ut så här. Jag har ju rostfläckar på sotskåpsluckan. Och geijdern måste putsas. Och har du sett, jag är ju täckt av tallbarr!”

Fåfängan var det inget fel på och inte heller glädjen att få komma under ånga och tugga några mil räls igen.

Här och nu börjar dagens arbete med att sätta ångloket B 1037 i drift och putsa upp henne till rimlig anständighet.

Fortsättning följer

20120911-123229.jpg

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s