Ångloken på Haparandabanan – 13 – mer driftförberedelser på B 1037

Ångloket B 1037 är så uppkopplat, men det är lite mer vi ska göra innan det slutligen drar ihop sig dagens höjdpunkt – påeldningen.

Vi börjar med att låta oss dras till graven, så kan vi lätt tömma underboxarna på vatten och fylla dem med olja. Dessa förser storlagren, dvs hjullagren till drivaxlarna, med smörjning.

Här ser vi tredje drivaxeln och den långa snabeln är smörjsprutan som har spetsen nere i en underbox. Nere till höger i bild syns den öppnade asklådan som ska rakas ur.

När vi står över graven öppnar vi asklådan och drar ur aska, slagg och icke brännbara rester ur loket.

Så växlas vi om, så att vi kommer närmare vattenposten. Vi börjar med att koppla på vattenslangen till pannan och tanka upp den med cirka 4-5 kubik.

Slangen kopplad och vi fyller upp pannan med vatten. Sedan flyttar vi över slangen till tendern och tar ombord 20 kubikmeter till.

Vi stänger luckor och allt som stod vidöppet sedan urtrappningen efter senaste körningen, och sedan är det bara bottenpluggen som behöver efterdras. Allt verkar tätt och bra.

Medan vattnet flödar in återmonteras manometern (som tas loss för att inte frysa sönder om det skulle vara lite vatten kvar i den) inne i hytten och alla lagerboxar på boggierna på lok och tendern öppnas. Vatten sugs bort, dynan och lager kontrolleras och ny olja fylls på. Det går åt bortåt fem liter olja.

Här är det främre lagerboxen som fått locket demonterat. Vatten tas bort och ny olja fylls i.

Sedan hämtar vi ved. Ved har sämre bränslevärde än stenkol, vilket är bra när man ska starta ett ånglok. Det ska värmas långsamt, eftersom materialet ska utvidga sig långsamt av värmen. Totalt sett blir pannan cirka en tum längre när den är driftvarm.

Startved i hytten på B 1037. Ved används för att värma upp loket långsamt med. Drivor med ved åtgår, dock inte drivved.

Fortsättning följer och då är det dags att tända på!

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s