Ångloken på Haparandabanan – 16 – Varmbesiktning av B 1037

B 1037 ryker på inför den stundande besiktningen


Dagen som började så tidigt och så lugnt, blev snabbt hektiskt när Inspectas man plötsligt skulle komma tre timmar tidigare än först sagt. Trycket i pannan på ångloket B 1037 var nere på futtigt två kilo på morgonen, men lite idogt eldande så var trycket uppe i maximala 12 bar. Inspektören kom, konstaterade att det läckte från bottenluckan i pannan och godkände loket.

Så denna läcka var förstås tvungen att åtgärdas. Och det går inte att göra förrän trycket sjunkigt. Så vi släppte ut ånga och kylde med vatten tills trycket vara nere på noll, då vågade vi ta fram 33 mm-hylsa och en rejäl förlängare och dra åt muttrarna ännu en gång. Det blev bättre, mycket bättre. Men hur skulle det hålla när trycket steg? Det fanns förstås bara ett sätt att testa. Och det läcker nu acceptabelt lite.

Fortsättning följer

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s