Ångloken på Haparandabanan – 17 – Kolning av ångloken

Trycket steg i B 1037, men vi tog ändå lokomotorn till hjälp för att dra fram de båda ångloken B 1037 och B 1085 för kolgivan. Kolet är lastat i Big Bag-säckar om ett ton styck och lyftes från vagnen till tendern med MBvs förnämliga arbetsfordon. Snabbt, smidigt och säkert.

Staffan skär upp säcken med kol ovanför tendern på B 1037

Båda ångloken fylldes med råge, och det gick på 3,5 ton på B 1085 och 4,5 ton på B 1037. Båda har cirka 6 ton på tendern nu.

Se ett videoklipp där en säck lastas på på B 1085 här Staffan är mannen på tendern.

Och här är ett klipp där B 1085 är fullastad och B 1037 skjuts fram av lokomotorn för att få sitt kol. Morrgan åker i hytten (här).

Samtidigt får vi reda på att TGOJ Ma 406 står redo på Lärje för att dra Nordpilen upp till Boden och Haparandaresan. Skönt att det var på plats.

Fortsättning följer

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Detta inlägg publicerades i Normalspårig järnväg och märktes , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s