Ångloken på Haparandabanan – 19 – Kvällsmek på B 1037

Även om ångloket B 1037 klarade provkörningen galant, så finns det alltid saker att göra på ett ånglok.

Pysventilerna, som släpper ut ånga från cylindrarna på lokförarens kommando, gjorde inte sitt jobb helt bra. De fick tas ned för dieselbad och undertiden kunde avlagringar och slam längst ned i cylindern krafsas bort och ut.

Undertill tog vi ned underboxarna till drivaxlarna för att säkerställa att allt var helt och i bra skick, samt att inget vatten fanns kvar. (Vi kollade ju detta härom dagen, men då bara genom det vanliga påfyllningsstället, nu tog vi ut dem helt).

En underbox är smörjdynan, till axel och glidlager, med tillhörande oljedepå. De skruvas ned, töms på eventuellt vatten, dynans fyra fjädrar kollas och testas samt att dynan okulärbesiktas, eventuellt kammas till lite.

Här ser vi underboxen på första drivaxlen på B 1037. TIll höger på bilden set vi den vanliga servicebehållaren, där vatten tappas ut och olja fylls på. Idag gör vi jobbet grundligare

En smörjgrop är perfekt när lager och hornblock på drivaxlarna ska få underhåll. Jag jobbar med underboxarna på B 1037

Underboxen nedplockad. Nere till vänster är servicebihanget. Mitt i ligger dynan, som suger upp olja underifrån. Dynan trycks upp mot axeltappen av fyra små fjädrar. Detta ser bra ut, vi sätter tillbaka och fyller på med olja.

Fortsättning följer

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Detta inlägg publicerades i Normalspårig järnväg och märktes , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s