Ångloken på Haparandabanan – 21 – genomgång av underboxar på B 1037

B 1037 redo för en överhalning

Gott om tid och inga oväntade problem leder till mer tid till ångloket. Vi bestämde oss för att ta ned underboxarna, rengöra dem, kontrollera så inga fjädrar brustit samt att dynorna var i gott skick. Allt för att säkerställa en god smörjning av storlagren på drivaxlarna. Vi talar om vårt B 1037.

Nedplockad underbox. Dynan är okej, men fjädringen ser lite säckig ut.

Vi plockar ur dynan och justerar fjädern.

Dynan urplockad och fjädrarna rätas till och kontrolleras på skick och funktion. ”Håret” på dynan ruggas upp

Den tomma lagerboxen rengörs från avlagringar och vattenblandad olja

Lagerboxen med dynan urtagen.

Dynan återmonteras

En dyna i prima skick återmonterad i lagerboxen

Underboxen återmonteras

Underboxen återmonteras, här på andra axeln. Här är den halvvägs inskjuten till sin plats

Underboxen på plats

Drivaxel komplett med underbox och allt

Ny olja fylls på.

Fortsättning följer

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s