Ångloken på Haparandabanan – 22 – Morrgan steam riders putsar B 1037

Ett ånglok som stått ute och inte putsas efter förra körningen blänker… inte. Det ser rätt skabbigt ut. Så bot och bättring!

Lokputsare – ett sällsynt jobb i dagens Sverige.

Koppelstängerna putsades med maskin och målades (strax innan någon annan rakade ur asklådan, varvid färgen blev dammig och vi fick göra om det…)

Sedan gjorde vi en cocktail av diesel och maskinolja och putsade panna, hytt, tryckkärl och allt!

Matti putsar sotskåpsluckan

Putsning av mässingssiffrorna på skorstenen.

B 1037 nyputsad på vändskivan

Fortsättning följer

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s