Ångloken på Haparandabanan – 23 Påeldning inför avresa

Ångloken fick brinna ut efter provkörningen för att spara på bränsle. Men nu är det dags att tända på igen och väcka dem till liv.

Innan man får drag i pannan är det lite motigt, det ryker in och höstrusket utanför gör ju det hela rått och lite besvärligt. All fukt och råhet måste bort för att det ska brinna bra.

20120915-082647.jpg
Startfyren på bilden. Vi eldar med ved för att långsamt värma pannan.

Utan drag och utan tryck, så att vi inte kan slå på det konstgjorda draget med sotare, så blir det lätt backfyr.

20120915-084201.jpg
Det är dock bara att stänga luckorna.

Det tar några timmar. Pannan börjar sjuda. Det knäpper i metallen. Rätt vad det är smäller det till när pannan utvidgar sig och rör sig. Helt som det ska. Loket vaknar till liv.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s