Ångloken på Haparandabanan – 29 – Lagret blir ännu varmare på B 1085

Vi fortsatte med en nedförslöpa och sedan en bra uppförsbacke till, innan vi stannade igen för att kontrollera vevlagret på B 1085. Det hade blivit ännu varmare, nu 88 grader och det rykte om oljan i lagret

Lagertemperaturen mäts med en IR-termometer och vi kan konstatera att det blivit klart varmare.

.

Därför plockade vi ur nålventilen (läs med om den på B 1037 här) så att olja kan flöda fritt från oljedepån och genom lagret. För att oljan inte skulle koksa, koka bort och rinna rätt igenom, så fyllde vi i överhettarolja istället för maskinolja.

Överhettarolja är en singelgrade-olja på 1000W som används på ångloken för att smörja cylindrarna där 400-gradig ånga ställer krav på olja. Maskinoljan är en singelgrade-olja som är ungefär som motorolja och används för att smörja lager och leder.

Lokförare Johansson trycker i överhettarolja i vevlagret

Lagren på ett ånglok är inte kullager, utan glidlager som består av en eller två halvor. Just vevaxeltappen är omsluten av två halvor som formar lagret. Det smörjs kontinuerligt från en liten oljedepå strax ovanför lagret. Spelet i lagret måste vara mycket exakt; för lite spel och olja kan inte komma in och smörja, för stort spel och det blir glapp som här på B 1085. Båda felen leder till varmgång och stannar man inte i tid smälter lagret (som här).

Upp i hytterna och in i vagnarna igen och så provar vi en bit till

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s