Vi fortsatte genom ytterligare en backe och stannade även denna gång på krönet. Det är direkt dumt att stanna i en uppförsbacke med ett 700 ton tungt tåg. Ännu en gång höll vi andan för det varma vevlagret på B 1085.
Men mer smörjning, försiktigare körning och kanske förändringar i metallen gjorde att temperaturen hade gått ned 15 grader. Förändringar i metallen, tänker du nu? Ja, metall utvidgar sig olika av temperatur. Här kan man tänka sig att lagret utvidgar sig så kontakten med vevstaken som det sitter i blivit ännu lite tightare och därmed ökar värmeöverledningen till hela vevstaken, som därmed leder bort värmen och kyler lagret.

Glödande hett där det ska vara glödande hett, dvs i asklådan under fyrboxen, här sedd mellan ekrarna på bakre drivhjulet. Lager ska dock vara ljumna.
Lättade, även om vi inte riktigt vågade ropa hej ännu, fortsatte vi mot Morjärv för vattentagning och byte av lokbesättningar.
Ett kort klipp finns här