Ångloken på Haparandabanan – 32 Framme i Haparanda

Haparanda, våra drömmars mål, möter oss med klarblå himmel. Perrongen här är kort och vi skulle dessutom koppla loss loken för att gå in vid en lastkaj innan stationshuset, för att kola, vattna, smörja, slagga och sota, så vi stannade innan. Loken fick cirka fyra ton kol vardera och bortåt tio kubikmeter vatten.

Stationshuset i Haparanda

Loken mådde bra, inga besvär med lagren, temperaturen höll sig konstant. Ingen slagg i fyrboxarna, nästan inget sot i sotskåpen och lagom med aska att raka ur. Det är rätt fränt att sitta under ett påeldat ånglok och dra ur glödande aska en halvmeter från tårna.

Det var fullt av folk här, både lokalbefolkningen, ditresta och förstås våra passagerare.

Loken har växlats tillbaka från servicespåret och står nu redo att dra hela tågsettet över till Finland

Loken körs ut och kopplas ihop med vagnarna igen. Askhögarna drogs isär för att inte antända slipers och vara ivägen. Samtliga lokbesättningar tog plats i hytterna för överfarten till Finland. Fortsättning följer

Här finns några bilder och text från en lokaltidning

Spår mot Finland i Haparanda 2012. Vi ser även hur stolpar till luftledningen har byggts.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Detta inlägg publicerades i Normalspårig järnväg och märktes , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s