Ångloken på Haparandabanan – 33 Finland

Mot Finland ombord på B 1085

Förra gången vi körde på Haparandabanan var avsikten att köra till Torneå, och vi hade muntligen blivit lovade tillstånd, men finska myndigheter satte stopp för detta i sista minuten och vi stannade mitt på bron över Torneälv.

Den här gången hade vi skriftligt tillstånd och vi kunde åka hela vägen.

Godstrafiken mellan Haparanda och Torneå är omfattande och finska tåg åker till Sverige och vice versa. Men Finland har bredspår och Sverige har normalspår, vilket innebär att dubbla räler krävs över bron. Sedan tar svenska spåret till vänster i Finland och slutar vid en stoppbock någon kilometer in.

B 1085 med fotorök och upplevelseljud närmar sig stoppbocken för svenska spåret i Torneå.

Även på denna sida älven väntade mängder av folk för att uppleva ångloken.

Vårt besök blev inte längre än att det togs en gruppbild vid loken, innan vi gjorde rundgång, bytte besättning igen och återvände hem till Sverige.

Godsbangården i Torneå. Ingen klassisk idyll, utan mer hardcore industrimiljö.

Har man som Tommy kört ånglok i 40 år så vet man hur man får det att gå effektiv och hur man får det att låta mäktigt. Vid en sådan här uppvisning handlar det förstås om att det ska vara en upplevelse och därmed låta riktigt maffigt. Jag fångade en del av överfarten till Finland från hytten på B 1085 och den kan ses och höras här och en annan film finns här

Fortsättning följer, vi ska ju hem också och vi har guldkornet kvar… närmast här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s