Ångloken på Haparandabanan – 40 hemfärd och B 1037 sköter sig fint

Vi begav oss söderut, initialt med många korta stopp för att känna på B 1037s lager och fylla på olja. Men hon krävde inte många droppar olja och lagren hölls sig alldeles perfekt lättljumna.

B 1037 går i transport söder ut på norra stambanan

Vi tog en längre och frivillig paus i Ånge, för att smörja, vila och äta.

B 1037 har rast i Ånge.

Ånge är en stor lokstation, där det bjöds på allt från en utbränd Hector-142:a till dessa dieslar: en Tågkrafts-TMX och en blå T21:a

Härifrån fick jag nöjet att åka i hytten på Da 896 med lokförare Johansson. Visst verkar det enkelt att köra ellok?! Bara att dra på ström och så åker man, eller? Riktigt så enkelt är det inte. Det handlar om god framförhållning när tunga tåg dras och friktionen är skral (jämför med landsvägsburen trafik). God känsla för loket, så att de går i en jämn hastighet. Fascinerande och underhållande. Se avgången från Ånge här.

Hytten i Da 896 innan avgång från Ånge. Lokförare Johansson bläddrar i papperen för att staka ut kursen.

…ända till Krylbo, där vi kompletteringsprovianterade och bytte lokförare. Lokförare Vilhelmson (här) hade vänligheten att mötas oss och ta oss hem till Göteborg. Vi behövde även dricksvatten, men si det var inget som gick att få vid stationshuset.

Lyckan stod oss bi och en nöjd Nordpilsresenär var på stationen för att se tjänstetåget och han erbjöd sig att hämta vatten. Sådana människor gör att man kan tro att det fortfarande finns hopp för mänskligheten!

BJs tjänstetåg i Krylbo

Halv fyra på morgonen växlades vi in på Lärje och äventyret var över. Härnäst ska B 1037 kopplas upp och putsas. På något vis har hon blivit alldeles sotig…

Bara några av alla de vagnar som var med i tågen till och från Norrland

Da 896 tillbaka på lärje, har knuffats in av T23 117 eftersom vi inte har luftledning här.


Tack för att du följt denna serie inlägg om årets sannolikt häftigaste äventyr.
Absolutman fortsätter som vanligt med dagliga uppdateringar och nästa gång det vankas äventyr kommer det en ny serie här. Fyll i din epostadress uppe till höger för att få mejl om varje gång ett nytt inlägg publicerats.

Förra äventyret med Sista ångtåget på Gamla Haparandabanan finns dokumenterat på en film som kan rekommenderas (här) och det är en illa bevarad hemlighet att även detta äventyr blir till film från samme utgivare.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s