TGOJ-ånglok, Grängesberg och tankar

Ingen brist på dragkraft här inte – två malmtågslok drar ett litet persontåg i nedförsbackarna mot Ludvika

M3a 101 och M3 49 på väg från Grängesberg till Ludvika, för att alternera körningarna mellan Ludvika och Nyhammar hela dagen. 1984

Hur hamnade vi där helt plötsligt?
Har du tänkt på hur en tanke leder dig till en annan och utifrån den till en tredje och vips så är du någon helt annanstans?

Låt mig ge ett färskt exempel. Den initierande tanken var ”Var det inte i oktober som Jeco skulle ha sin H0-modell av litt Ma klar?” Sagt och gjort, jag surfade in hos MJ-hobby och lät mig frestas av köpdjävulen. Hur läckert vore det inte med en TGOJ-Ma på sitt eget spår?! T.ex. en modell av Ma 882 (klicka här), som i verkligheten finns kvar, men mer som Ma-lik än som Ma-lok (se bild från Långsele i tidigare inlägg).

Övervann köpdjävulen och tröstsurfade med sökord som TGOJ och Ma – kanske fanns det något nytt att upptäcka på nätet. Och visst gjorde det det. T.ex. denna fina sida med många TGOJ-Ma-bilder.

Och sedan hamnade jag på en sida som behandlade Lokmuséet i Grängesberg. Andemeningen var god och sidan var positiv. Bra reklam, således och jag tänkte lämna det därhädan. Men redan rubriken var tok ”Grängesbergs Järnvägsmuseum” samtidigt som den utger sig för att berätta TGOJs historia. Och tokerierna, rena desinformationen, fortsatte genom texterna. Felaktiga fakta helt enkelt. Massor. Varför gör man så? I all välmening undrar jag detta.

Försökte fortsatt och upprepat att släppa det, men efter att ha sovit på saken så… nej. Och på sidan i fråga (här) finns ingen möjlighet att kommentera eller ens mejla sidans ansvarige. Därför kommer kommentarer och rättelser här nedan. Och den som vill kommentera, rätta eller diskutera vidare är mer än välkommen att göra det här.

TGOJ – Trafikaktiebolaget Grängesberg-Oxelösunds Järnvägar. En privatjärnväg som undgick förstatligande då den i huvudsak tjänade ett enda syfte och industri – gruvan i Grängesberg. Sedan gruvan lagts ned letade TGOJ ny mening med sin existens, vi talar nu tidigt 1990-tal. TGOJ blev ett helägt dotterbolag till Green Cargo och bytte namn till TGOJ Trafik. Ett företag som bar med sig TGOJ-andan, att ställa upp för varandra, vårda materialet och se till att kunden blir nöjd. Det gjorde att TGOJ levererade vinst till Green Cargo, medan Green Cargo visade röda siffror. Detta var då 2000-tal. TGOJ Trafik upphörde att existera 1/1-11 då det sögs upp av Green Cargo.

Under 1990-talet satte SJ flera av huvudverkstäderna – det som efter avmonopoliseringen blev Euromaint – under TGOJ-flagg. Tydligaste spåret av detta idag ser du om du tittar på SJs personvagnar, där många av dessa byggdes om av verkstaden i Malmö, som då kallades TGOJ Malmö. Men TGOJ har aldrig ägts av Euromaint.

Pust. Då har vi klarat av sidans ingress. Låt oss gå ned och titta till TGOJ-ångloken.

Precis som jag, var sidans författare där 2009 och fann den mäktiga M3b 61 under välbehövlig renovering.

Bakom port 9 i lokstallet i Grängesberg åtnjöt 61:an en begynnande renovering

Hytten på 61:an var precis nymålad och alla detaljer verkade få omsorgs putsning

Sedan behöver några saker klaras ut. Vi kan säga att loket fanns i 2 varianter, men inte M3a och M3b, utan i så fall M3b och M3t. Dvs konventionellt kolvdrivet eller ångturbindrivet.
Och visst är M3b trecylindrigt. MEN siffran ”3” i litteran betecknar INTE det. Den anger att loket är av överhettartyp. En beteckning som de flesta stora privata järnvägar i Sverige var ganska konsekventa med. Vi finner det t.ex. i SDJ H3, BJ H3s, TGOJ G3, GDJ R3 och SWB M3.

Observera att SWB M3 inte alls är samma lok som TGOJ M3. Där SWB M3 är en H3:a i godstågsutförande (jfr BJ H3s och M3s) med 2 innanförliggande cylindrar och löphjul (se bild här), så är TGOJ M3 ett helt annat lok, trecylindrigt och byggt för malmtågen.

Det leder oss osökt in på just TGOJ M3, som också fanns i 2 varianter: M3 och M3a, där M3a var tankloksversionen av M3. M3a är dock inte ombyggt från M3, utan levererat som tanklok direkt från NOHAB. Och M3b är sprunget ur och utvecklat ur M3-tekniken, men samma loktyp, nej.

Att M3 49 skulle vara ett utflyktslok är väl något som behöver förtydligas, därför att det låter som att det och inget annat är utflyktslok. Men visst användes 49:an flitigt som utflyktståg, både till Ludvika och Nyhammar och ned till Oxelösund, men det är 25 år sedan nu. Under 90-talet gjorde 49:an en del bangårdstjänst tillsammans med E 1103 på Grm när ”alla” beredskapslok ställdes upp där.

Här kommer några bilder på 49:an som utflyktslok på 80-talet

M3 49 på spår 5 i Ludvika innan avgång mot Nyhammar

Rundgång med 49:an i Nyhammar

Lika mycket utflyktslok under samma period var M3a 101.

M3a 101 i Nyhammar, avgång tillbaka mot Ludvika. Året var 1984.


En mindre utflykt 1985, när M3a 101 drog folk mellan Grängesbergs station och Grängesbergs Marken. Här strax innan avgång från Grm tidigt på morgonen.


Titta på rökplymen från 101:ans skorsten på bilden ovan. Den står rakt upp, genom att sotaren är påslagen för att ge drag i fyrboxen när loket står still. Under gång är det avloppsångan från cylindrarna som skapar draget. Röken är ganska mörk, så eldaren har nog precis börjat lägga in kol inför den nära förestående avgången.

M3t 72 hemma i lokstallet i Grängesberg, sommaren 2012


Så till turbinloken med litt M3t. Vad artikelförfattaren menar med att ”Normalt skall endast ett lok finnas här” förstår jag inte. Var skulle de annars finnas? TGOJ sparade M3t-maskinerna konserverade där på 60-talet och det har varit deras bostad allt sedan dess, med undantag för M3t 72 som var ute på foder hos Sveriges Järnvägsmuseum mellan 1982 och 2009.

M3t 71 var i drift för Lokmuséet under 80- och 90-talet (till större delen) men dras idag med varmgång i ett hjullager. M3t 73 har aldrig varit i drift efter att TGOJ ställde av henne 1953, men det verkar pågå arbete med henne (läs även här inkl bilder på 71:an och 73:an). Och det tål att upprepas, 3:an i M3t står för överhettare. Inget annat.

Jag hoppas inte detta ska upplevas som ett påhopp på artikelförfattaren, det är skrivet i all välmening för att rätta missuppfattningar.

Ett par beredskapslok åtnjuter sin hemvist hos Lokmuséet i Grängesberg och ägs av GBBJ och uppmärksammas i samma artikel. Det rör sig dock inte om några F-lok (som aldrig var beredskapslok då de tidigt såldes till danska DSB) utan två B-lok, nämligen B 1281 och B 1290, gamla SJ-lok:

B 1281 2012 strax utanför lokstallet i Grängesberg. Det mesta utflyktsloket, just nu


Att hävda att B 1281 är helt nyrenoverat är något överdrivet, men visst har det omtubats. Även om det blir bakläxa på det arbetet, då det sprang läck under årets körning mellan Oxelösund och Nyköping i samband med Marken där.

B 1290 bidar sin tid. Låt dig inte luras av det yttre, under patinan finns en bra panna och ett bra maskineri

Jag undrar om det är så klokt att lägga sitt krut på SJs standardlok, som B-lok, när man har en sådan skatt att bevara och njuta av som TGOJ-ångloken utgör. M3a 101 skulle lika väl behövt den där omtubningen som B 1281 lade beslag på. M3t 71 behöver ett nytt lager. Gb 95 behöver reparera fyrboxen, alternativt få pannan som sparats från B 1430 ilagd. Arbeten som kräver en insats, men likväl inte på något sätt är oöverkomliga.

Och vad hände med den påbörjade renoveringen av M3b 61? Idag står hon ute igen, och förfaller:

En bit in på spåret stod resten av M3b 61. Visserligen under en bra presenning. Men ändå! Jag lider när jag ser en sådan här unik skatt förvaras så här. Hoppet väcktes ju till liv för tre år sedan, när 61:an stod inne i lokstallet och hade fått hytten snyggt och seriöst uppdonad inuti.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s