B 1037 tillbaka på Lärje och kopplas upp

Efter ett och ett halvt dygn kom BJs tjänstetåg tillbaka till Lärje och det växlades isär och in (läs mer här). Här ser vi några av personvagnarna som var med till Boden och Haparanda (här), samt Da 896 som drog tjänstetåget.

Vy över Lärje från tendern på B 1037 efter Haparandaäventyret

B 1037 fick ju få kall i tjänstetåget hem och kopplades således ned (här), men här kopplade vi upp henne igen.

Uppkoppling av B 1037. Lagret på storänden på vevstaken monteras. Det är små toleranser och tunga saker.

B 1037 kopplas upp. Här matas kolven och vevstaken bakåt för att kunna montera storändens lager. Matti spettar.

Sotskåpet var fyllt av 13 skottkärror med sot

B 1037 efter Haparandakörningen och sotskåpet är förstås fullt med sot.

Vi toppade upp med 2,5 ton kol

B 1037 lastas med kol med hjälp av kranen på lastbilen


Matti skär upp säcken och ett ton kol lagger sig i koltaget på B 1037


Morrgan, till höger i bild, manövrerade kranen

Nu är B 1037 redo för nästa äventyr, men härnäst behöver systermaskinen BJ B3 130 lite handpåläggning, inte minst behöver tendern provköras i högre fart för att se att lagret är att lita på. Läs mer om lagerhaveriet här och reparationen här.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s