Morrträsk anläggs och provkörs

Morrträsk! Vad? Har du aldrig varit där? Nå det kanske inte är så konstigt. Det är nämligen en mycket liten och tillika fiktiv by i norra Sverige. Järnvägen går förbi utan att det finns en station ens.

Det som gör Morrträsk intressant är att läget attraherade Försvarets planering och det beslutades om att Morrträsk vore ett bra ställe att ställa beredskapsånglok på.

Beredskapsånglok? När den svenska järnvägen elektrifierades insåg militären svagheten i detta i händelse av att ryssen skulle komma. Kontaktledningen var helt enkelt för sårbar. Därför beordrades samtliga ånglok som blev arbetslösa till Försvaret för så kallad beredskapstjänst. Loken reviderades och konserverades vid lokverkstäderna, för att så krigsplaceras. Vilket innebar att de gömdes undan i bergrum och lokhus på strategiska platser.
En sådan strategisk plats var Morrträsk.

Eftersom mitt avstannade projekt med en lokbangård i modell har avstannat något – kanske blev den för mycket för mig med handbyggda växlar, vändskiva och massor med spår.

Ånglok på rad på det spår som Lokhuset i Morrträsk kommer att resas över. Längst fram BR94 med BR53 närmast bakom.


Därför är Morrträsk ett bättre bygge, med sitt enda stickspår från huvudlinjen, ett stickspår som leder ned till lokhuset, där konserverade ånglok ska husera.

Sagt och gjort, jag gjorde ett ryck, letade ut lagoma rälsbitar, tog enkla fabriksväxlar (även om de stelaste loken inte fixar dessa – men jag har ju andra lok också). Lade ut dessa till Morrträsks spårplan.
I brist på lagom grann borr drog jag av en rälsskruv när jag inte kunde förborra och valde därför att spika rälsen. Fungerar det med.

Nästa steg: elanslutningen. Jag ville göra det så pass klart att de olika avbrottssträckorna fick sina separata elkablar direkt – annars räcker ju en plus- och en minuskabel för provkörning – men då är risken stor att det aldrig blir av.

Sedan kommer det som Speno gör i verkligheten – nämligen rälshygien. Först tvätt med organiskt lösningsmedel för att bli kvitt fett. Därefter en lätt slipning för att få bort oxid, båda stegen viktiga dels för god kontakt och strömförsörjning till loken, dels för att loken inte ska smutsa ned sig i sitt maskineri, vilket är fallet om de får gå på smutsig räls. Läs mer om Speno här och här .

Så, klart! Och hög tid för provkörning. Transformatorn anslöts. Val av lok och även denna gång blev det min BR 94:a som fick förtroendet. Den går bra, den är trevlig att köra, utan löphjul är den smidig att ställa på rälsen och med sina fem kopplade axlar är den precis lagom grinig i kurvor och växlar.

Se klipp här

Oj, loket rör sig på första försöket! Och det går på det hela taget ganska bra. Åtgärdslista:
En skarv leder inte ström på huvudspåret
Strömanslutningen på stickspåret funkar ej
En minuskabel sticker upp och stör loket.
Två skarvar ojämna i höjdled

Omlödning löste elproblemen.
Och min Dremel med sliptrissa löste resten. Ett smidigt verktyg, inte minst som det är sladdlöst.

Ny provkörning efter att ha torkat bort sliprester. Fungerar, helt ok. Tänk så enkelt och kul det blev bara jag inte tog mig vatten över huvudet.

Tog så fram min gamla BR 65:a. Den kräver lite mer ström för att röra sig. Först glöder lamporna, det börjar kurra i maskineriet och sedan lufsar även den framåt, med ett os av ozon.
BR 65 har löphjul både fram och bak och dessa spårar gärna ur där rälsen är undermålig. Men även det gick bra. Provet får anses vara godkänt.

För skojs skull tog jag fram min BR 53 – vars förebild konstruerades, byggdes och kanske färdigställdes i något enstaka exemplar under andra världskriget. Loken skulle tjänstgöra på östfronten, ha förhållandevis lågt axeltryck pga de dåliga banvallarna där, men ändå vara kraftfullt och ha stora kol- och vattenförråd.

BR 53 är ledad i ramen och går mycket bra, både i spåret och rent maskinellt. Ett drömlok som är en dröm att köra. Ett klipp från provkörningen med den finns här.

Nu gäller det att hålla huvudet över vattenytan och inte skapa sig ambitioner med Morrträsk så det blir jobbigt. Det ska hållas kul genom lagom, tillräckligt och funktionellt.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Modelljärnväg och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s