Byte av fjädrar och stötdämpare bak – VW Scirocco

Vi har tidigare studerat fjäderbensbyte fram på Fiona, min VW Scirocco II (här) (som är identiskt med VW Scirocco I,VW Golf I+II och VW Jetta I+II). Där såg vi hur enkelt det var. Tro mig, det här är ännu enklare!

Fiona på tå – det här är originalhöjden och hon står på sina garagehjul. Snacka om markfrigång, rena SUV:en!


Jag gjorde så här:
(gör en sida i taget)

1a. Arbeta inuti bagageutrymmet, vid stötdämpartornet: Tag av plastskyddet som döljer toppen på stötdämparen. Skruva bort muttern på stötdämparkolven. Använd en ringnyckel så du kommer åt med fast nyckel (eller insex beroende på modell på stötdämparen) för att hålla emot så att stötdämparen inte roterar.
1b. Tag av den stora brickan, den ska sedan återanvändas.

2. Hissa upp bakvagnen och tag av hjulet.

3a. Nertill, i bakaxeln, sitter fjäderbenet fast med en genomgående bult, som brukar vara rätt rostig. Stålborsta den gängade delen, dränk den och muttern med rostlösare (jag föredrar MoS2), sätt en fast nyckel på varje ända och skruva av muttern.
3b. Använd domkraften (för visst har du ställt bilen på pallbock?!) och sätt den under stötdämparen, så att den inte kan ramla ned.
3c. Slå bulten genom bakaxel och stötdämpare (men var rädd om gängorna).

4. Plocka ut det lösa fjäderbenet från bilen. Om det är svårt kan det tänkas att du pallat upp bilen på bakaxeln; det gör att den inte kan hänga ned maximalt och det försvårar urtagningen av fjäderbenet avsevärt. Palla därför upp bilen på bakaxelns främre fäste i bottenplattan.

Precis som fram monterades komplett fjäderben, dvs stötdämpare + fjäder. I det här fallet en så kallad coilover, där fjädern går ned över stötdämparen och är justerbar i höjd och hårdhet. Hopsättningen är lika enkel. Det finns inga ställbarheter i bakvagnen, så det är svårt att felmontera.

5. Fjäderbenet ställs ned i bakaxelns stötdämparinfästning och får vila på domkraften.

6a. Rikta och stick upp fjäderbenet i stötdämpartornet med genomslagsgummit högst upp.
6b. pumpa upp domkrafen så mycket att fjäderbenet inte kan rymma.

7. Arbeta inuti bagageutrymmet, lägg på stora brickan och drag åt muttern (se punkt 1a för att hålla emot).

8. Sänk domkraften precis så mycket så att det genomgående fästet i stötdämparens nedre del precis matchar infästningen i bakaxeln.

9. Stick igenom bulten, lägg på kopparpasta (när allt kommer omkring kanske det är du som ska öppna denna mutter även nästa gång) och drag åt muttern.

10. Montera hjulet, sänk ned bilen.

Upprepa på andra sidan.
Klart!

Det tar dig en halvtimme per sida när du övat några gånger.

Nytt fjäderben – en coilover – monterad vänster bak


Resultatet

Fiona – sänkt. Coilovrarna nedskruvade ca 80% av max vilket innebär nästan 4 tums sänkning.

Mer om Fiona finner du t.ex. här och här och här

Andra mektips här

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Mina bilar och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s