SMJ – modelljärnväg på riktigt

Faran med att ha intressanta saker för nära är att det inte blir av att besöka dem. Hur ofta turistar du i din egen bygd?

Jag har i över 1,5 år haft mitt jobb tre våningar ovanför en av Sveriges största modelljärnvägar, som dessutom visar upp den. SMJ – Stockholm modelljärnvägsklubbs (ja, jag trodde också att SMJ stod för Stockholm modelljärnvägsklubb, men biljetten förklarade annat) Saxnora-Mohällarne Järnväg på Ekensholmsbanan.

Det var först idag jag tog mig i kragen, jobbade en lång dag och tog helt enkelt hissen ned.

Det krävs att man fuskat i ämnet rälsläggning, eldragning och landskapsbygge för att fullt förstå storheten i detta. Magnifikt.

SMJ består av en samling trevliga farbröder. Och de har en inspirerande anläggning.

Du vet hur många anläggningar som bara består av lite utlagda spår på en spånplatta tillsammans med mängder av planer och ambition.

Här var det klart. Landskap, byggnader, signaler och alles. Och all el fungerar.

Bara någon som själv provat på att bara modellrallare kan riktigt förstå storheten i denna skapelse. En skapelse som bjuder på mycket inspiration och även lite hopp; den är nämligen inte rätt igenom perfekt och det är tur. Får dessa farbröder nöja sig med nästan perfekt, då är det okej för mig med att sänka ambitionsnivån, så att jag mäktar med att skapa någonting.

Året som det utspelade sig – de bjöd på en 2,5 timme regisserad show med körning med många olika tågset – var ca 1955. Men inget hindrade en Iore från att pipa runt, utan att det inte störde någon mer än extrema puritaner. Det viktigaste måste väl vara att man får köra det man gillar. Noterade även på det rullande materialet och i den interna diskussionen att det är kardeekoppel som gäller.

TGOJ Ma 405 – en riktig läckerbit! Året efter skulle den säga vad den tycker om rälsbussar genom att krossa en i Ställdalen och därefter få leva med öknamnet Slaktaren.
Men, om detta var tänkt att utspela sig 1955, var detta verkligen korrekt målning? Hade TGOJ redan hunnit måla om från grönt + silver till detta?
Så nu har niträknaren sagt sitt, i övrigt var det en fröjd för ögat!

Som lokfantast var det förstås loken som jag spanade in och inte heller där blev jag besviken. En olivgrön TGOJ Ma 405 var förstås en höjdare, även om niträknaren i mig noterade att den inte hade röda hjulringar.

Du 301 vädrad och så realistisk som det bara gå att få ett H0-lok. Underbar.

Två D-lok och ett F-lok susade runt och visade på en sak – hur otroligt viktigt det är med vädring för att det ska se bra ut!

Fast mest behållning var ändå samtalet med en lokbyggare och hans ånglok, med en alldeles nybyggd N3:a i fantastiskt utförande.

En trevlig tillställning!
Värt ett besök, för dig med.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Modelljärnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till SMJ – modelljärnväg på riktigt

  1. Thomas Gynther skriver:

    Jag får tacka för dom fina orden, med hjälp av vädring. Det visar också att underhållet var eftersatt på den tiden, loken fick gå tills de nästan rasade samman och modernare lok ersatte gamla i rask takt.
    En till BJ N3:a skall byggas och efter det en C7. Kom gärna ned i underjorden när du ändå befinner dig i samma hus.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s